Första besöket vid Ursjön

Igår vid 12.00 styrde vi bilarna upp mot Ursjön i Surahammar. Första besöket vid den mytomspunna sjön. Efter lite om och men så var vi tillslut framme vid sjön kring fyra på eftermiddagen. På parkeringen möttes vi av ett hav med små grodor hopppandes längs gruset. Sjön såg riktigt fin ut när vi gick längs sjön. Fina spångar och när vi tog oss en närmare titt vid några av de utnämnda platserna var det redan fisk där och bökade längs botten. Efter att ha lastat av lite grejer vid vindskyddet så började vi meta en stund innan vi skulle äta. Det blåste dock en hel del på eftermiddagen och flötena hade svårt att stå emot vinden. Några enstaka abborrar fick vi till att börja med. Sen gick vi allemsammans till vindskyddet för att äta lite grillad mat. Sen körde vi igång fisket återigen vid sju tiden på kvällen. Det gick trögt under kvällen. Samtliga hade fisk inne på sin plats som bökade runt och gjorde spår av bubblor. Rudorna var även uppe och visade sig frekvent vid ytan men de var svåra att lura till hugg. 00.30 När mörkret hade lagt sig vid Ursjön. Får jag mitt första riktigta hugg. Flötet drar plötsligt iväg rakt ut i sjön med hög fart och mothugget sitter bra. Misstänker direkt att det är en sutare då den kämpar på riktigt bra och söker sig direkt bland växtligheten. När vi sedan landar fisken kan vi även konstantera att det är en sutare. Den vägdes till 2250 gram var för mig ett nytt personbästa. Kul! Sen blir det en period utan hugg. Lite svajningar i flötet till och från. 01.45 Drar flötet iväg fort som förra gången. Och visst var det en sutare till som hade bestämt sig för att ta räkan. Även denna sutaren kämpade på som det inte fanns någon morgon dag! Sutaren vägdes sedan till 2100 gram. När sedan ljuset började återvända vid sjön. Började man se flera spår av bubblor. Det var mycket fisk inne vid platsen men dom ignorera betet och bökade istället runt precis vid flötet. Mycke svajningar och fisk som stötte till flötet men inget tydligt hugg. Vid fyra tiden var det dags att att kroka ännu en fisk. Ett försiktigt lyfthugg och mothugget satt bra. Trodde först att det var en mindre ruda. Men det var ännu en sutare i mindre valör. Sen var vi kvar tills åtta på morgonen innan vi åkte hem till Värmland igen. Under den tiden hade vi lite kontakt. Jag missade ett par lyfthugg och det gjorde även brorsan och Tommy. Peter drog lite abborre på sin plats. Det blev ingen ruda vid vårt första besök vid Ursjön. Trots det var det ett riktigt trevligt vatten att fiska i. Tystnaden vid sjön och de plaskande rudorna var en riktigt härlig upplevlse. Det blir garanterat ett återbesök vid detta fina vatten.

Flötena är ute!

Den första sutaren jag landade vid cirka 00.30. En fin bit på 2250 gram.

Den andra sutaren som kom upp cirka 01.45 in på natten. 2100 gram vägdes den till. Starka fiskar!

Sista sutaren och den minsta. Men den var riktigt grov för sin storlek. Totalt blev det tre sutare.