Abborre Abborre, Spinnfiske

Dags för abborre

Idag blev det ett pass här hemma i Letälven efter abborre. Under morgonen åkte jag till första hotspoten och började fiska av där med både jigg och vibrationsbeten samt popper. På första stället blev det ganska snabbt fyra landade gösar. Samtliga var väldigt små. Men ingen abborre så det fick bli byte av plats.

En av de mindre gösarna

När jag kom fram till den andra platsen såg jag att abborren höll på att jaga löjor. Prövade första aktiva beten som poppers och vibrationsbeten men det blev det inga kontakter på. Riggade istället på en bullteez (minsta storleken). Och nästan direkt så hugger första abborren. En fin bit strax över 5 hekto. Det blir fyra till innan jag åker hem och fixar lunch. Abborrarna vägde 512 till 592 gram så det var ett fint snitt på abborrarna.

Riktigt fina abborrar

Bra fighter bjöd dom även på

Bullteezen var popoulär bland abborrarna

Sen efter lunchen åkte även Peter med. På andra kastat får jag en bättre abborre som högg på bra på rippin rapen jag fiskade med. En fin abborre över 7 hekto. Inte alls illa. Sen tappar jag en halvkilos ganska tätt inpå. Peter får en liten gädda. Men sen blir det trögt och jakten avtar helt. Vi beslutar att vi åker tillbaka på kvällen istället.

738 gram, fin kondition på abborren

Vi är sen tillbaka vid cirka 18:00. Men det var fortsatt trögt. Inte ett pet i grejerna. Så vi åkte till den andra platsen där jag fick gösarna tidigare. Där lyckas jag landa ännu en liten gös och Peter får en liten abborre. Men mer än så blir det inte. Ändå skönt med ett lyckat förmiddags/lunch pass med flera fina abborrar. Det blir fortsatt fokus på abborren till den 25 September. Då blir det dags att börja med gäddfisket efter stora indivdider!