Ruda, Sutare Mete, Ruda, Sarv, Sutare

Sommar rapport

Det har blivit mycket resande fram och tillbaka i landet i jakt på metevatten efter ruda och sutare främst. Jag och Peter åkte ner för ett tag sen till Lilla Åkebosjön för att meta ruda. När vi väl var framme såg vi att vattennivån var riktigt hög pga allt regn som fallit. Vid hällen vid satt vid såg vi direkt att det var mycket ruda på platsen. Men som så många förr var dom riktigt svåra att få till hugg. Efter flera timmar vid sjön så kunde jag kroka en ruda som strök nästan framför fötterna på mig. Ner med en räkbit på cirka 3 dm djupt vatten bland tätt vass. Den tar fort och första och ända rudan under passet vid Lilla Åkebosjön kunde landas på prick 1400 gr. Kommande dag såg vi att det skulle regna väldigt mycket i Hultsfred så vi begav oss av till Kvarnsjön uppe i Huddinge. Men väl där så var det privat vägar och långt att gå till sjön med all utrustning så vi fick ta ett annat vatten i närheten. Mörtsjön blev valet. Men där fick vi bara mört. Även om vi såg rullningar och bubblande där så hände ingenting. Sen fick det bli hemfärd pga av dåligt väder och trötthet. Ingen jätte lyckad roadtripp där vädret satte stop för många planer.

Nu senast var jag iväg till östkusten hos min sambos lantställe. Där hade jag tid att köra ett längre pass och då föll valet på Lilldammen vid Gimo. Fin sutare,ruda och braxen lockade mycket så där fick det bli. Väl framme så öppnade sig himmelen och det regna kraftigt en stund innan det vart fint väder. Dammen var liten och det var mycket näckrosor där jag valde att sätta mig och flötmeta. Dom första timmarna gav några enstaka mörtar och små sarvar. Det var först när det mörkna det började bubbla på rejält på mäskplatsen. Första landade blev en fin sutare på 2920 gr. Nytt personbästa! En sutare i helt annan kaliber än vad jag är van vid konditionsmässigt. Strax efteråt får jag en mindre sutare på cirka kilot. Det var fortsatt mycket fisk på platsen men dom var svåra att få till hugg. Fick en liten braxen och tappade något riktigt tungt innan mörkret lade sig över dammen. Det var mycket fisk på mäskplatsen trots mörkret. Flötet svajade mycket och jag missade några lyfthugg. Strax efter 02 så krokar jag på en bättre fisk som jag sen ser är en stor braxen. Men den lossnar tyvärr precis innan håvningen. Synd för det kunde varit nytt personbästa. Det var mycket aktivitet även under gryningen. Men det var svårt att få dom till hugg. Fick två sutare till under morgonen på 2020 gr och en runt kilot. Samt en fin sarv på 810 gr. Jag gav mig vid 06. Men jag var riktigt nöjd med nytt pb på sutare. Dammen var väldigt rolig att vara vid och det kommer garanterat bli fler besök i framtiden då dammen erbjuder bra storlek på arter som sutare,braxen,ruda och sarv. Nu framöver väntar nog något pass på hemmaplan efter ruda. Sarv är jag också sugen på att pröva nu i Augusti.

Fin sutare och nytt pb på 2920 gr! Tog på pelletspasta

Fin ruda på 1400 gr från Lilla Åkebosjön

Sarv på 810 gr och 39 cm. Lite sliten och vikten kunde ha varit bättre. Finns betydligt större i dammen