Sniprace

Andra dagen irad vi var ute på isen. Idag var bara jag och Peter ute och vi hade 3 spön var så det blev 6 spön som var ute på isen! Som vanligt var det riktigt trögt i början! Vi kom ju fram vid sjön runt halv 12 så vi hade missat hela morgonen så nu fick vi inrikta oss på eftermiddagen. Och då det högg bäst var precis innan 3! Men idag så lyste de fina gäddor vi fått förut med sin frånvaro.. . 5 gäddor kom upp på isen idag! Med vikterna 2.5 , 2.3 , 2.2 , 2 , 1.8 kg. Alltså inte alls stort tyvärr men mycket hugg runt 3 tiden! Går segt för mig nu också med ismetet! Peter fick 4 och jag 1. Får börja ta igen! haha.

awdaw

Peter och jag får dubbelhugg! 2.2 , 2 kg!

RTHEHH

Peter med dagens största 2.5 kg.

Får hoppas på bättre och större fisk snart! Imorn kanske det blir Ismete och Pimpel på Möckeln

Trögt ismetepass!

Idag var det dags att bege sig ut igen! Vädret var rätt tråkigt , men dock inte för kallt heller. Det blåste en hel del dock. Vi var 4 personer ute på isen och sedan var det 2 längre bort. Vi körde med 10 spön , 3 , 3 , 3 sedan Jimmy som körde med ett. Fisket var dock riktigt trögt! Tog ett tag innan min brorsa kunde kroka fast första gäddan! Den drar hyffsat och vi kan se i hålet att det är en fisk runt 3-4 kg. Med en snabb avkrokning , vägning och fotografering så simma den tillbaks till sitt rätta element! Och det är riktigt segt ute på isen! Efter nån timme efter brorsans fisk så hugger det för Peter. En gädda på 2.5 kg drillas snabbt upp av Peter. Och Peter avslutar även dagen med den sista gäddan med en vikt på prick 3kg. Riktigt segt fiske men vi ska dit imorn igen och testa ett annat ställe :)! Vi ger oss inte!

ddddd

Brorsans på 3.6 kg

dd

Gäddan släpps i varsamt!

ggrgrgrg

Sedan låta den vila lite innan den sticker iväg!

WADDW

Peter med dagens sista Gädda , 3kg

Själv blev det inget! Men det ändrar vi på imorn ;)!

Hej så länge!

Trögt rödingfiske!

Dagens fiske blev på Lobergstjärn efter röding. Vädret tyckte jag var riktigt tråkigt. Runt -1 , -2 och mulet och det snöa. Som tur är blåste det inte allt för mycket. Jag och brorsan drog direkt till platsen vi fick så bra på senast. Men idag var rödingarna otroligt försiktiga och nappade inte lika mycket som sist. Sedan kom en gammal klass kompis till sjön! Andreas och hans far skulle testa lyckan vid Loberg. Tyvärr var det segt för dom med. Min farsa kunde efter någon timme dra upp en liten Bröding(hybrid). Själv hade jag bara småpill på mormyskan och de riktiga huggen uteblev. Farsan säger att han har lite mer hugg längre bort så Andreas och jag går dit för att se om det går bättre där. Men det blev småpill där med , så efter en stund går jag tillbaks till samma hål jag haft hugg i. Och det är väldigt många försiktiga hugg innan jag verkligen lyckas kroka denna försiktiga fisk. Den drar riktigt bra! Tillslut får jag upp den mot hålet och Brorsan kan skymta att det är en väldigt fin och vacker röding. Den drog riktigt bra för sin storlek. Brorsan får tag om rödingen och landar den. Väldigt vacker röding! 1.35 kg vägde den så riktigt nöjd med den var jag! Sedan tar jag en paus och går iväg till Andreas för att kolla om han har fått något. Han hade tappat en fin öring som han trodde låg runt kilot. Synd! Inte ofta man får öring i Loberg! Sedan blev det hemfärd och lunch på Mcdonalds!

wd

Riktigt fin Fjällröding! 1.35 kg vägde den och den är jag väldigt nöjd över!

Härligt första Ismetepass!

Det var en riktigt härlig dag på isen. Perfekt väder , -3 , Soligt och inte så blåsigt! Så på morgonen så försökte vi pimpla upp lite betesfisk innan vi drog på strömmingen vi hade med oss. Och det högg inte en enda abborre/mört. Så jag drog på strömmingen vi hade med oss. Efter cirka 1 timme smäller linan av vippan och linan rusar iväg! Och sedan så kommer mothugget och det är en riktigt pigg gädda! På grund av det grunda vattnet så kunde man rätt snabbt skymta gäddan. Vilket huvud den hade! Lång , smal och stort huvud. Denna kunde vägt 6-7 iallafall med lite kondition. Jag krokar av den , väger och fotar den. Sedan får madamen simma tillbaks. Det tar väl en hyffsat lång tid innan Peter får ett brutalt hugg. Och den gäddan var nog dagens piggaste! Shit vilka rusningar den gjorde och Peter fick kämpa rejält för att landa den. Vi lyckas landa den och upp kommer en 92cm lång gädda med en vikt på 6 kg! Sedan får min bror sitt första hugg. Liter mer försiktigt hugg på denna. Men den drar också riktigt bra och snart kan vi också skymta den fisken i det grumliga vattnet. 4.2 kg väger gäddan och sedan får den simma tillbaks till sitt rätta element. Jimmy som var med hade en fisk på , men krångel med slirbromsen gjorde att den slet sig , vi såg den och den var säkert runt 4-5 kg. Sedan får Peter dagens sista och minsta gädda som kanske vägde 1.5 - 2 kg , som släpptes i direkt utan att vägas. Sedan har vi inget mer hugg så vi beslutar att vi ska dra oss hemåt! Riktigt fint första pass efter gädda. Hyffsade gäddor och härligt väder! Fler sådana pass tack! :)

awdaw

I väntan på hugget ! :)

dawd

Hmmm

thdh

Årets första ismete gädda! 5.1 kg

adawd

Och den släpps tillbaks varsamt!

adwd

Peter håller på att kroka av sin gädda.

dawad

Peter's 6kgs!

ww

C&R!

dwd

Brorsan lyckades ta en på 4.2 kg!

wddwa

Peter avsluta dagen med den minst gäddan för dagen.

På söndag blir det röding pimpel igen =)!

Rödingpimpel

Nu har jag varit ute på mitt första fiskepass iår. Det blev pimpelfiske vid Lobergstjärn i Karlsdal! Vädret såg verkligen lovande ut och temperaturen låg på -6 grader tidigt på morgonen. Vi blev fyra stycken pimpelfiskare som drog iväg till Loberg. Jag , Peter , Brorsan och Farsan. Efter en halv dryg bilresa till sjön så var det dags att gå ut på isen. Isen var 10cm tjock! Perfekt för pimpel och även för säkerheten. Så jag gick fort till ett favorit ställe i sjön som brukar leverera. Jag borrade mig ett hål , medans Peter och Brorsan gjorde detsamma. Direkt får jag hugg och gör mothugg! Men till min besvikelse så kommer det en Abborre upp istället för den Röding vi var ute efter. Så några minuter glider iväg och snart ser jag min bror börjar drilla en fisk på sitt pimpelspö. Tillslut får han upp den och det är en fin Fjällröding. Och det dröjer inte länge tills han får ännu en fjällröding , något mindre än förra men endå runt 1kg gränsen. Och efter det så brände Peter 2 fina rödingar som släppte precis vid hålet. Jag själv hade inte en enda kontakt sedan abborren. Tillslut ser jag att Peter har på en riktigt fin röding! Vi springer dit och försöker få upp Rödingen ur hålet. Tillslut får vi upp den och en riktigt fin röding kan landas! 1.3 kg vägde den!. Efter någon timme så fick Peter ännu en röding , denna betydligt mindre 4.9hg. Min far hade gått ner till ett annat bra ställe. Och där hade han fått en fin Fjällröding på 1.5kg och också tappat en ännu större!. Så jag borrar mig ett hål brevid ihop om att det skulle ge mig en första röding för idag. Men inte var det lätt! Efter en stund gick min farsa iväg från hålet och då tar jag hålet och försöker mig på lyckan. Men det skulle dröja 1.5 timme innan jag får första hugget. Och det hugget var ett redigt hugg och linan drog snabbt iväg från spolen. Tillslut får jag upp den mot hålet och Brorsan ser att det är en Öring! Och det var rätt förvånade , I Lobergstjärn speciellt på vintern är det riktigt svårt att ta Öring. Så riktigt nöjd var jag med den öringen! Jag släpper sedan ner min mormyska igen och direkt hugger det! En liten mindre Bröding högg. Fin fisk! Och precis när vi ska dra hem så får jag min sista fisk. En Bröding på ungefär kilot.  Vi var tillsammans 4 stycken som fiska och vi lyckades alla ta full kvot utom Peter som tog 2st. Sedan blev det en trött hemresa.

uhuh

Min brorsa har nyss dragit upp en fin Fjällröding på Mormyska. Vikt: 1kg

rgh

Brorsan visar upp första rödingen!

aff

Peter fick en väldigt fin Fjällröding med en vikt på 1.3 kg. Fin fisk!

dthd

Här hade jag precis halat upp min öring. Den drog väldigt bra för sin storlek , med helt hela fenor. Vikt: 0.8 kg.

wfeaf

Den fina öringen :)!

efaf'

Närbild!

uyhjku

Fisken till vänster = Bröding alltså en hybrid. Och öringen! Detta blev sista fotot!