Gårdagens abborrpass

Igår blev ett abborrpass med Peter. Fisket var riktigt bra men de riktigt stora var inte alls på hugget idag. Vi lyckades dra upp en varsin abborre runt 350-400 gram men större än så blev det inte. De flesta låg på 100-150 gram och det blev mängder i denna storlek. Carolina-rigging med en blå ribster var det som funka bäst. Vid ett tillfälle hade jag hugg i varje kast i nästan en timme! Dock blev en stor fisk idag. Lyckades ta en braxen på 2440gr på en liten blå/vit kopyto jigg. Ännu en gång lyckas jag få större braxen på jigg än när jag metar. Den bjöd en på en ovanligt bra fight! Mot kvällen prövade vi efter gös men det blev ingen utdelning där trots att vi hade lite hugg.

2440 gram. Årsbästa på braxen!

Morgonpass efter sutare

Det blev ett tidigt morgonpass efter sutare idag. 14+ och ingen vind alls. Vädret kunde man inte klaga på och så fick man även se ett par häftiga stjärnfall. Fisket fram tills gryningen var ruggigt trögt. Inte ett pill trots att jag såg flera sutare böka omkring i vassen väldigt nära land. Men så fort det började ljusna så började även att huggen att komma. Dock blev bara ett par mörtar till att börja med. Sen efter 05.00 så tappade jag två fina fiskar under kort tid. Säkerligen så var det sutare men jag utesluter inte att det var en id eller braxen. Runt halv 6 landar jag en riktigt fin sutare. Den bjöd upp på en ovanligt bra kamp innan den håvades! Den vägdes till 1650 gram och släpptes sedan i. Sen fick det bli hemfärd pg a trötthet.

En sutare i bra kondition!

/Marcus

Lite gäddfiske blev det idag

Det blev ännu ett pass idag efter gädda. Vi började först med att meta upp betesfisk. Tillslut efter en timme hade vi tillräckligt och då åkte vi vidare till platsen där vi skulle fiska gädda. Dock var det väldigt trögt idag. En mindre abborre blev det den första timmen. Sen beslöt jag mig för att meta längs botten. Drog då två mindre gäddor under kort tid där den största vägde 2.8 kg. Jocke drog fram jerk grejerna och börjar jerka lite innan vi skulle hem och då smäller det på en grövre gädda! När vi landade den såg vi att det var en riktigt lång gädda men otroligt smal tyvärr. Hela 111 cm lång! Och blotta 6.92 kg vägde gäddan. Sen blev det hemfärd efter att gäddan släppts i..

111 cm. En riktigt bra längd!

Kvällspass efter gädda

Det blev ett gäddpass idag på kvällen. Vi började meta upp lite betesfisk och det blev lite mört så vi kunde ganska fort börja fiska efter gädda. Men det är abborrarna som var framme först. Alla får varsin abborre mellan 4-6 hekto. Sen jäklar smällde det på en riktigt stor gädda för Peter. En mindre gädda runt två kilo hade tagit Peters mört men då hade en ännu större gädda tagit den gäddan istället. Så det blev en långdragen kamp som slutade mindre bra. Gäddan släppte.. Men det var den absolut största gädda jag sett från detta vatten. Uppskattar vikten mellan 10.5 - 11.5 kg. Lång gädda men inte så fet. Synd att den lossna! Sen blev det två mindre gäddor för min del innan vi åkte hem.

Peter tar dagens största abborre på 590 gr. Klen tröst efter den tappade gäddan!

Titta även in videon när Peter drillar gäddan --> https://www.youtube.com/watch?v=bolY5YjktGM

/Marcus

Det blev ett tidigt morgon pass

Det blev ett morgon pass mellan 03.00 och 05.30 idag. Det var väldigt varmt under morgonen så jag hade lite förhoppningar på att sutaren skulle vara igång. Börjar med att agna med mask/majs. Körde på flötmete(lyftmetoden). Börjar med att få ett tiotal gärsar. När det blev ljusare började istället abborren hugga. Inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Men sen vid ungefär 05.00 så ser jag att det bubblar där jag mäskat. Flötet reser sig och på sitter en fin fisk! Efter en närmare titt när fisken närmar sig ytan ser jag att det är en id. Den vägdes in på 1530 gr. Sen kort därefter fick jag en braxen på 2030 gr. Den kämpade på riktigt bra faktiskt för att vara braxen. Sen fick jag ett riktigt jäkla trassel på linan och det hade jag ingen lust att hålla på med så jag gick hem halv sex.

Nylandad id från Letälven. Min andra id i detta vatten och det kanske blir ännu fler i framtiden!

1530 gr. Tog iden på ett majskorn.

Det blev en braxen på strax över två kilo innan det blev hemfärd.

Sånt här orkar man inte med..

Årets första id

Det var egentligen tänkt att jag skulle fiska abborre inatt men eftersom det inte blev nån abborre utan en id istället får den vara på id kategorin. Strax efter 02.00 var jag nere och började meta. Det tog en halvtimme innan första hugget kom. Och jag kände direkt att det var något stort. Första tanken var att det var en braxen jag hade på men sen började tveka eftersom drog så tungt i strömmen. Sen när jag fick syn på fisken så såg jag att det var en riktigt fin id. Det är första stora iden jag tar i det här vattnet. Helt otippat faktiskt. Iden var riktigt grov och var 52 cm lång. Den pressade ner vågen till 1950 gr vilket inte var så långt ifrån mitt PB. Sen blev det ingen mer fisk förutom två signalkräftor som följde med upp.

Det är alltid roligt när man får en id med storlek!

/Marcus

Tillslut blev det en fin abborre!

Det blev ännu ett pass efter abborre idag. Peter och jag drog iväg strax efter lunch. Började med att kroka på en rejäl fisk som kändes som en rejäl abborre. Men tyvärr fastnade den i nått skräp vid botten så tappa både fisken och tacklet. Sen fick vi ett par mindre abborrar. Peter drog hem lite tidigare. Orkade inte med alla tappade tafsar på det stället vi fiskade på. Efter en stund utan hugg beslöt jag mig för att byta plats. Tappar där nästan direkt en helt okej abborre runt 6-7 hekto. Sen blev det ett par mindre innan det sög till rejält i spöt. Efter en stunds kamp så kunde jag tillslut landa en fet och fin abborre som sedan vägdes till 1230 gr. Efter den abborren blev det inte ett hugg på cirka en timme så det fick blev hemfärd för lite middag.

1230 gr och var 43.5 cm lång.

Kolla även in videon när jag drillade abborren här --> https://www.youtube.com/watch?v=8wPTP1Kwt28