Sutarmete!

Både jag och Peter har försökt få Sutare här omkring i Degerfors utan resultat. Nu har vi i allafall ett vatten där det finns gott om Sutare i fin storlek! Jag hittar mig snabbt ett bra ställe jag tror på , och Peter ställer sig åt vänster några meter bort. Som bete och mäsk använde jag majs som jag blanda i currykrydda , medans Peter körde med neutral majs smak. Det tog inte lång tid innan vi båda hade hugg. Peter får snabbt upp två små abborrar medans jag inte lyckas kroka någon fisk. Sen när jag lägger flötet en bit ut så drar det iväg åt ett håll och då gör jag mothugg! På sitter en väldigt fin fisk! Den drog riktigt bra och bjöd upp på bra motstånd. Tillslut kan vi se att det är en Sutare! Efter en tids drillande så får vi upp Sutaren till land , där den vägdes och fotades för att sedan släppas tillbaka. Jag kastar ut mitt flöte direkt på samma ställe och det hugger igen! Den här gången så lyckades jag inte kroka fisken men det var troligen ännu en Sutare. Ju mer mörkare det blev desto sämre blev fisket. Vi åkte hem ett på natten. Riktigt kul med ett vatten med Sutare i!:) En riktigt otrolig fisk!

Det var lite jobbigt att ta sig ut till sjön , Men väldigt värt mödan!

Så här såg stället ut där jag fick Sutaren!

Otroligt trött och seg men väldigt nöjd med denna Sutare! Den vägde prick 1900 gram och bjöd upp på en bra fight!:)

På tisdag blir det troligtvis fiske efter Abborre , Men på Onsdag kör vi Sutare igen! Ciao!

Årets största Abborre!:)

Ännu ett fiskepass i Letälven. Ikväll var det väldigt lugnt och solen var framme, riktigt bra abborr väder idag tyckte både Peter och jag. Vi började kasta med kastnätet efter betesfisk. Vi fick ett par små mörtar och löjor sedan var vi beredda på köra! Jag agna på en liten mört och lät den simma iväg längs älvkanten. Smack! En abborre högg direkt på den lilla mörten och efter en mindre kamp så kom den upp, En Abborre på kanske 3hg som sluka den lilla mörten. I med en till mört igen och det hugger igen! Denna gång lite mindre än den förra abborren men endå roligt att det högg till så brutalt. Ännu en mört drog jag på och den här gången högg det till ännu rejälare! Först trodde jag att det var en Gädda som tagit den lilla mörten, Men efter en stunds drillande ser jag att det är en riktigt fin Abborre! Härligt Härligt! Jag ropade på Peter så att han kunde landa den. Vi får upp den och väger den och fotar den snabbt! 1380gram! Det kändes riktigt bra! Några snabba bilder och sedan fick den simma tillbaks igen. Efter det fick jag 2 små gäddor och en liten Gös. Peter gick utan fisk idag och vi planerar just nu att fiska lite Ål i Varnan.

Årets största Abborre , 1.38kg!:)

Catch & Release ! Viktigt!

En bebis Gös som högg på en Twintailjigg! ;) ( Sjuk man kan se ut? )

Blir mer fisketurer snart! Ses!

Lite bilder från några fisketurer

Vi har jiggar en hel del runtom i Degerfors området. Men fisket har varit under all kritik. Toppvikterna på Abborre , Gös och Gädda har varit riktigt låga. Gäddor på 1.8 , 1.6 kg etc har vi inte kommit över hittils. Jag fick en Abborre på 4.8hg som kan anses okej. Men det är dåligt med stor fisk just nu tyvärr.

Abborrarna gillar twintailjiggarna skarpt!

1.8 kg Letälvsgädda sätts tillbaka snabbt.

Hoppas på bättre fisketider!

Jiggfiske vid Letälven för tre dagar sen.

Litekortfattat så jigga vi i kanske 3-4 timmar och Peter han tappa en Gös och jag fick en liten liten Gös på knappt 1 hg.. Riktigt supertrögt var det. Får se nu ikväll om det kommer upp någon större!

På återseende!

Mörkestjärn/Svartån blev det idag!

Peter och jag drog iväg och tänkte testa lite i Mörkestjärn efter Abborre. Väl framme vid sjön så trodde vi det skulle hugga rejält med Abborre men så blev det inte. Jag körde med mask och Peter med jigg. Han fick fler och det verkade inte alls som de var på hugget idag.. För kallt kanske? Efteråt drog vi iväg till Svartån som rinner från Ölen till Stor-Björken. Där var det lite roligare fiske! Peter får på en liten Gädda rätt snabbt som är otroligt pigg! 1,5 - 2kg låg den kanske på. Sedan var det dags för mig att få på en Gädda! Jag som körde med lätt utrustning och liten jigg.. Den var otroligt pigg och rusade otroligt mycket! Det tog lite tid innan jag kunde få in den till land men tillslut lyckades jag landa den. Vi fotografera och vägde den tills vi släppte tillbaks den pigga Gäddan!

Mörkestjärn som idag inte visade på sin kapacitet.

En kopparorm korsade vägen! I'm watching you!;)

Peter drillar in sin Gädda till kanten!

Riktigt pigg som sagt!

Den jag tog! 4.4kg , Det var här jag förra året också tog en på exakt 4.4kg så medelvikten här ligger på just 4.4;)!

Away she goes!

Får se vad det blir härnäst!

Jiggfiske i farten!

Det har blivit en del jiggfiske på sistone i Letälven/Möckeln. I Letälven drog jag och Peter och körde lite efter Gös. Dock var fisket riktigt segt och på några timmar fick jag 4 Gäddor och 2 Abborrar , där bästa fisken var en Abborre på 2,5hg. Idag åkte jag ut på Möckeln med Jimmy och Peter för att vertikala lite Gös. Det blåste en hel del och vi drev rätt fort med vinden. Fisket var segt men vi lyckades få både Gös och Abborre. Dom ny inköpta vertikaljiggarna funkade kanon så dom blir det mer inköp av!:)

Gäddan i Letälven gillar Orangefärgat skarpt!

Abborre 2,5hg högg glupskt på den twintailjiggen!:)

Möckeln abborre tagen på den nya inköpta vertikaljiggen!

Gös 45cm! Dagens största! (Ursäkta om man ser ut som ett träsktroll) ;)