Händelserikt Gäddfiske vid Sälsjön

Jag, Jocke och Emil drog iväg på en kvällstur vid Sälsjön för att fiska Gädda. Det blåste rätt kraftigt och det var halvklart. Bra förutsättningar för ett bra Gäddfiske! Det blev totalt 25 landade Gäddor och många tappade. Dom flesta högg på Jerkbaits. Brorsan lyckades dra två fina Gäddor på 6.4 samt 5 kg. Annars låg medelvikten runt 2 kg.
Roligt fiske och det blev en del trippelhugg och dubbelhugg idag så det är kul när Gäddan är igång på allvar!

På väg ut mot en riktig hotspot!

Emil drillar en Gädda runt 3 kg.

En Gädda som klippte på min Buster Jerk (Papegojan).

Även dom mindre Gäddorna lyckades svälja jerken utan några problem!

Jocke med en fet mörtslukare på 5 kg !

Han tar även dagens största Gädda på 6.4 kg !

Nu ska jag jobba natt! Får se vad det blir för fiske framöver.

Lite flugbindning för arttävlingen

Det blev lite flugbindning i eftermiddags, Mest för att bredda flugfisket på jakten efter flera arter på fluga. Idag blev det några flugor av samma mönster för Gädda och Gös. Använde krokstorlek 1/0 och som material använde jag, Svart marabou, Silver flash, svart hönshackel samt vit/silvrig kaktus chenille. Band på lagomt med material så flugan inte blev för tung för att kasta med. Flugan var enkel att binda och den gick riktigt fint i vattnet när jag var nere och provkastade den i Letälven. Ska binda ännu ett mönster som är mycket mer färgglad så man har lite variation i flugasken.

Sista flugan av tre stycken med samma mönster.

Jag får se resultat när man har testat dom i ett Gädd/Gös vatten här i närheten, Men dom ska nog leverera bra!

Allt om flugfiske tillsammans med Sameo har anordnat en arttävling mellan den 20 Mars till den 30 November.
Då gäller det att ta så många arter som möjligt på fluga!

En rolig tävling och väldigt utmanande då det krävs en del kunskap för att fånga vissa arter.

Har hitills lyckats lura upp 7 arter under April och fler ska det nog komma upp!

Dom jag har lyckats lura upp är:

1. Röding
2. Löja
3. Gärs
4. Abborre
5. Bäckröding
6. Regnbåge
7. Insjööring

Dom som jag har kvar, Som jag har väldigt bra chans på att fånga är:

Gädda
Elritsa
Lax
Bäcköring

Alltså har jag 15 arter till med goda möjlighter till fångst. Men vissa av dom krävs det lite extra av men det blir en kul utmaning! Du som är flugfiskeintresserad kan ju även du prova på!

Trögt fiske i Villingsberg

Jag och Jocke drog iväg idag med för att flugfiska från flytring. Denna gång vid Sörämten vid Villingsberg. Dock var fisket otroligt segt! Ett enda hugg på hela förmiddagen så vi beslöt oss för att åka iväg till Trehörningen istället. Fisket var även där väldigt trögt. Lyckades trots det lura upp två Regnbågar. En såg ut som boomerang i kroppsformen. Den andra var i lite bättre skick. Det var dock strålande väder idag så man fick njuta av det när fisken inte var på hugget.

Det var väldigt trögt i Sörämten idag. Men man fick njuta av det soliga vädret istället!

En Regnbåge i bra kondition som togs på en Montana.

En boomerang båge!

Flytringsfiske i Lobergstjärn

Idag åkte jag och Jocke iväg till Lobergstjärn för att flugfiska från flytring. Det var väldigt dimmigt när vi kom till sjön. Efter vi hade blåst upp flytringarna kunde vi dra ut till sjön och börja fiska. Det dröjde länge innan det högg. Det var mycket fisk som tog fjädermygg i ytan. Men dom ville inte hugga. Paddlar neråt mot en bäverhydda längst ner i sjön. Där får jag en Öring och en Fjällröding, som bjöd på riktigt bra motstånd trots sin ringa storlek. Paddlar sedan tillbaka mot den södra viken i sjön. På vägen dit får jag två fjällrödingar. Kommer sedan fram till viken där även Jocke är. Han hade fått en öring. Sen tog vi en paus vid lunch för att sedan köra ett sista race på eftermiddagen. Det blev en öring och en fjällröding för mig. Jocke får även han några fjällrödingar. Det högg väldigt mycket idag samt ett antal tappade. Lobergstjärn är en riktigt rolig sjö att flugfiska från. Dom släpper bara i öring och röding på hösten/vintern så man slipper alla broilerbågar. Man kunde även se rödingarna simma nån meter nedanför flytringen!

Dimman låg tät i Lobergstjärn när vi kom dit, men försvann rätt fort när solen trängde igenom.

Uppblåsning av flytringarna.

På väg mot fiskarna!

Och där sitter dagens första fisk på!

Och det var en öring som kom upp ur det klara vattnet, Den bjöd på en bra fight!

Rödingarna var väldigt pigga idag! Kämpade urstarkt trots att dom inte var särskilt stora.

Nylandad Fjällröding.

Ännu en pigg Fjällröding som tagit på flugan.

Fina färger!

Här sitter en Öring på flugan! Kämpar på riktigt bra.

Väldigt vacker Öring!

Jocke drillar Fjällröding lite längre bort!

Summering av dagen: Riktigt roligt fiske! Vackra och stridbara fiskar i härligt väder. Lobergstjärn är den roligaste sjön i Karlsdalområdet om man har tillgång till flytring!

Flugfiske i Villingsberg

Jag, Brorsan och Peter drog iväg tidigt till Villingsberg för att flugfiska. Vi började i Svarttjärn där det redan hade kommit mycket folk. De var väldigt försiktiga här. Var faktiskt väldigt trögt. Vi fick oss iallafall en varsin Regnbåge samt några som jag själv kroka av vid vattnet. Sen bar det iväg till Trehörningen. Här var fisket bättre och det högg väldigt mycket längs klippväggen. Fick mig Några Regnbågar samt en Amerikansk Bäckröding. Totalt så fick vi fullpott! Peter tog 3 Regnbågar som han tog med sig hem. Brorsan även han 3 Regnbågar och jag 2 Regnbågar och 1 Bäckröding.

Drillar dagens första Regnbåge i Svarttjärn!

Togs på en Orange Booby.

Senare fick jag en till Regnbåge som blev med hem.

Och där säger vi adjö till Svarttjärn.

Trehörningen. En lite roligare sjö än Svarttjärn!

Smäller på en Amerikansk Bäckröding ganska snabbt för mig, Tagen på en självbunden fluga kallad "Mackwie"

Brorsan drillar dagens sista Regnbåge innan vi åker hemmåt!

I morgon ska vi iväg till Lobergstjärn i Karlsdal och testa flugfisket från flytringen!

Trögt mete vid Letälven

Peter och jag drog ner nu på förmiddagen för att meta lite med levande löja vid Letälvsbron. Vi fick många löjor i första kastet med kastnätet så det var bara att agna på. Får rätt fort en väldigt liten Gädda. Sen lite senare en Abborre som låg på 2.5-3 hekto. Men mer blev det inte vid Letälvsbron så vi gick uppåt mot Lilla Världen istället. Där får Peter en Abborre men mer blev det inte. Fortfarande för kallt i vattnet för Abborren i älven. Om några veckor kommer det säkerligen bli mycket bättre fiske när vattnet har blivit lite varmare!

Peters Abborre som vägde 340gram , Den fick även behålla löjan den hade i gapet!

På fredag verkar vädret bli för blåsigt för att sig ut med flytringen så det blir förmodlingen landfiske då. Men på Lördag åker vi till Lobergstjärn i Karlsdal för att flugfiska från flytringarna!

Kvällsmete vid Letälven

Jag och Peter gick ner och tog oss ett kvällspass vid Letälven. Metoden blev flötmete med levande löja som vi tog via kastnätet. Det blev en Gädda och en Abborre för mig, samt ett par hugg och en tappad. Snart åker nog årets första Abborre över kilot upp! Hoppas hoppas...

Gädda med härliga färger! Vägde strax över 2 kg.

Det kanske blir en tur på eftermiddagen i morgon på samma ställe! Vi får se..

/Marcus

Roligt flugfiske uppe i Svarttjärn!

Jag och brorsan drog upp tidigt idag till Svarttjärn i Villingsberg för att flugfiska. Vädret var extremt blåsigt och det var inte det enklaste att kasta iväg flugan i den hårda vinden. Trots det hade vi riktigt bra fiske! Vi fick mycket Regnbåge och Amerikansk Bäckröding. Största Bäckrödingen vägde 0.88 kg och största Regnbågen på 2.44 kg. Jag kroka av alla Regnbågar jag fick med tången vid vattnet, vill inte ha med dom hem tyvärr men fick med mig tre bäckrödingar i allafall samt att brorsan fick fullpott med två bäckrödingar och en Regnbåge. Det var en händelserik dag och riktigt roligt!

Dagens första fisk som blev en Regnbåge som snabbt fick simma tillbaka igen efter avkrokning.

Sen en halvtimme efter det högg det på en fet Amerikansk Bäckröding!

Brorsan drillar en Amerikansk Bäckröding.

Nyhåvad Bäckröding!

Spöböj! Drillar här en Regnbåge!

Snabbt foto innan den fick simma tillbaks igen.

Brorsan drillar en Regnbåge!

Bäckrödingarna stretade emot bra idag.

Ännu en Bäckröding på kroken!

Vackra fiskar!

Dagens sista Bäckröding för mig!

En liten närbild!

Nu blir det styrketräning för min del, På fredag denna vecka blir det flytringsfiske i Lobergstjärn med brorsan om vädret tillåter!

/Marcus

Flugfiske från flytring i Sörämten!

Jag, Brorsan och Peter drog iväg på eftermiddagen till Sörämten i Villingsberg för att försöka få lite röding, öring och samt Regnbåge. Idag tog jag med mig flytringen! Så jag började paddla runt för att fiska av lite bra platser medans Brorsan och Peter gick längs land och körde spinnfiske. Mitt ut i Sörämten landade jag en röding rätt fort som tog på en Orange Streamer. Riktig bra fart var det på rödingen i det kalla vattnet. Har sedan flera hugg som jag inte lyckas kroka. Efter en längre stund börjar jag paddla emot en sten för att värma benen. Då hugger det till ännu en gång, Ännu en röding kunde jag landa. Senare på kvällen tar jag den sista Rödingen för dagen, även den än bra fighter trots sin ringa storlek. Har även på 3-4 st efter det som lossnar. Inköpet av flytringen var riktigt bra! Väldigt roligt flugfiske man får uppleva mitt på sjön!

Paddlar på i den relativt svaga vinden.

Dagens första Röding som även blev den största för dagen.

Där har jag precis landat andra Rödingen, Tagen på en Orange Streamer.

Närbild.

Paus på en liten sten ute i Sörämten.

Sista Rödingen jag tog innan vi åkte hem. Tog på en Montana med guldskalle.

Peter lyckades även få två Rödingar från land på Spinnare.

Eftermiddags mete nere vid Letälven

Drog ner en sväng vid tre tiden för att bottenmeta en stund. Vädret var rikigt bra idag och det blev lite fisk trots den hårda strömmen i älven. Fick årets första Braxen kan jag notera idag. Lite besviken blev man, trodde först det var en riktigt fin Abborre men så blev det inte. Fick avsluta fisket när solen hade gått ner för träden, då började det hugga gärsar hela tiden.. Bara att dra hem då och spara masken man har kvar ;) ...

Första Abborren jag landade idag. Nästan alla utom en var i den här storleken, Runt 1 hekto.

Och här kommer årets första Braxen upp!

Vägdes till, 1.26 kg

Fick äntligen drilla någonting av storlek på mitt nya feederspö! En Abborre på 360gram

När solen går ner över trädtopparna, då dyker masktjuvarna upp!