Trögt gäddfiske i Sälsjön

Blev en tur till Sälsjön idag med brorsan. Idag körde vi med ytgående beten , Jocke körde med heddon och jag med buzzer. Nordvind idag och kallt väder... Fisket var riktgt trögt och när gäddorna väl högg så var dom riktigt sega så man fick göra rejäla mothugg. Blev runt tio Gäddor, bara smått med två toppar på knappt två kilo. Lyckades knäcka mitt spö idag när jag skulle kasta så vi åkte in till Karlskoga för att köpa ett nytt spö. Runt sex på kvällen var vi ute igen men fisket var fortsatt segt och några små Gäddor landades.

Dagens största!

Jocke med en Gädda på heddon!

Jobb till helgen, får se vad det blir för fiske nästa vecka!

Sävsjön retur!

Jag, Peter och Jocke drog iväg till Sävsjön i Villingsberg för att fiska en hel dag. Jag körde hård satsning på Ruda medans Jocke och Peter rikta in sig på Regnbåge. Var en väldigt varm dag och fisket började inte riktigt att komma igång tills kvällen men väl då började det hugga på rätt bra. Totalt landades tio Rudor och två Regnbågar.

Trots att jag körde hårt för att få Ruda så tog jag dagens första Regnbåge på prick 1kg !

Men Peter å andra sidan tog första Rudan för dagen på 880gram !

Sen fick jag min första som var väldigt nära kilot! 980gram !

Ruda 880gram !

Ruda 840gram !

Ruda 700gram !

Ruda 780gram !

Ännu en som var nära att passera kilos gränsen! 980gram

Peter slog till med nytt personbästa på prick 900gram !

Precis innan vi skulle åka hem så lyckades jag kroka ännu en Ruda på 700gram !

Angående Rudorna så var det lite synd att de inte kom över kilos gränsen. Men det har varit oväntad bra storlek på dom hur som helst. Och mete efter Ruda är en av de fisken jag tycker allra bäst om! Inga tusenbröder men inte heller några riktiga toppar så kan man definera Rudorna i Sävsjön hittils iallafall.

Gjorde också en beräkning på medelvikten på alla 15 Rudor som kommit upp siffran hamnade på.

Cirka: 830gram

Nu blir det jobb till helgen för min del.

/Marcus

Oväntat bra Rudafiske i Villingsberg!

Idag blev det fiske i Villingsberg området. Tidigt åkte vi till OK i Degerfors och köpte oss ett varsitt fiskekort. Sörämten blev första sjön att testa. Dock var fisket segt. På eftermiddagen lyckades jag tillslut kroka en fisk som jag trodde var en liten röding först. Men då vi skymtar fisken ser vi att det är en Ruda som tagit räkan! Nytt PB för mig! Men ingen regnbåge,öring eller röding vill hugga här idag. Nästa sjö till anhalt blev Sävsjön! Där körde vi också med flötmete med räka. Även här vaka det mycket och vi var snabbt i med grejerna. Jag kör väldigt nära land medans brorsan kör längre ut. Landar 5 Rudor av fin storlek och brorsan landar dagens enda Regnbåge. På fredag åker vi upp igen för Ruda fisket var riktigt roligt och väl värt pengarna man betalar för fiskekortet även om de inte blev så mycket Regnbåge :)

Enda fisken som vi fick i Sörämten, Ruda på 880gram

Sävsjön var inte sämre än Sörämten när det gäller Rudor! Nytt personbästa för mig med en vikt på precis 1000gram !

Ruda på 660gram !

Ruda på 720gram !

Ännu en på 820gram !

Sista Rudan som så när nådde kilot! Denna vägde 960gram !

Brorsan lyckades tillslut lura upp en Regnbåge innan vi åkte hem.

Härlig dag vid sjön!

Små rapporter

Dåligt med rapporteringar men så blir det när man inte får så mycket fisk av storlek! Blivit mycket gäddfiska i en mängd olika vatten här i Degerfors. Allt från Gryten, Svartån , Ölen och Östersjön. Östersjön väntar vi ivrigt på att alla näckrosor ska lägga sig. Östersjön är förmodligen Degerfors bästa gäddvatten så dit vill vi ut.

Här är två bilder från de senaste fisketurerna.

Joakim med en Abborre från Östersjön på 480gram , Trots att sjön är endast 7 dm djup och är full med vattenväxter så simmar det ett par fina Abborrar där med och inte bara fin Gädda och Sutare :)

Joakim med en Gädda på 1.3kg från Bäckkärret av alla vatten. För 8-10 år sedan släppte vi ett antal gäddor där och dom verkar ju ha klarat sig bra. (Bäckkärret är en väldigt liten tjärn som ligger nordöst om Gryten)

Är väldigt sugen på ålmete nu!