Abborrmete och ett nytt pb på oväntad art

Det blev ett pass efter abborre för mig och Peter ikväll. Efter regnet så blev det faktiskt rätt bra väder fram mot kvällen. Körde mete med mask och använde tungstens vikt och glaspärla för att locka till abborrarna lite extra. Det blev första två braxen för mig. Båda runt 1-1.5 kg. De bjöd inte heller på någon större kamp. Sen blev det lite mindre abborrar tills det sög till rejält i spöt. Lyckades få en fin abborre på 850gr. Den kämpade på bra och jag trodde jag skulle tappa den flera gånger då den fastna i botten ett flertal gånger. Mot kvällen fick jag även en ny art i detta vatten. En helt okej björkna på 330gr. Riktigt kul och kanske finns det mycket större?

Dagens största abborre på 850 gr / 40 cm.

Och ett nytt PB på björkna! 330 gr.

Trögt abborrpass

Det blev ett kort pass efter abborre idag. Dock var vädret inget att hurra för direkt. Regnigt och kallt men det blev trots det ett par abborrar i mindre storlek. Fick även min första gös på carolina-rigging. Betet var en liten ribster. Missade även rätt många hugg, de flesta väldigt försiktiga. Man får hoppas på bättre väder framöver!

49.5 cm. En helt okej gös för att vara i detta vatten.

/Marcus

Meterapport från havet nere i Strömstad

Semester vecka och då var vi ett gäng som åkte ner till Strömstad vid campingen lagunen för att campa och ha lite partaj. Lite fiske blev det också! Blev ett gäng nya arter inkasserade med bland annat skrubbskädda,smörbult med mera. Peter fick även en riktigt fin fenknot på 510gr. Och det är en regg fisk om jag inte läst fel. Fisket var dock bra ett fåtal stunder. Speciellt på eftermiddagen och kvällen. Dom arter vi lyckades få upp tillsammans var..

Skrubbskädda
Sandskädda
Smörbult
Ål
Knot
Stensnultra
Och en till oidentiferad art. Nån liten torsk fisk man får klura lite på..

En ål på cirka 6-7 hekto blev det en tidig morgon på räka. Kämpa på riktigt bra faktiskt.

Peter fick en fenknot på 510 gr. En riktigt häftig fisk!

Peter med sin första skrubbskädda.

Och här tog jag min första skrubbskädda.

Och den största skrubbskäddan vi fick. Vägdes till 620 gr.

Peter fick en till art. Stensnultra

Smörbultarna var framme hela tiden och stal våra räkor.

Dessa fick vi mängder av men vet inte riktigt vilken art det är.

Tidigt abborrfiske gav resultat

Jag och Peter drog ner tidigt för att fiska abborre. Vid började fisket strax efter halv fyra. Vi tänkte först köra med flötmete och levande bete. Men det visade sig senare inte funka riktigt bra. En liten gädda fick Peter i början. Så vi började jigga istället. Och det gav resultat direkt! Peter får på en riktigt fin abborre efter bara ett par kast. 1100gr vägde den och var 46 cm lång. Riktigt fin abborre! Sen lite senare fick jag två gösar på rad. En på 47 cm och en betydligt mindre. Och den sista fisken blev en abborre för mig. En sleten krigare på 910gr. Vi hade även del hugg. Några små och ett par rejäla hugg. Båda abborrarna bjöd upp på en riktigt bra fight. Hemfärd blev det efter 06.00

Peter med sin andra kilos abborre för iår. 1100 gr och 46 cm lång.

Min abborre som slukade en gul skeleton jigg. 910 gr och 40 cm lång.

Största gösen som var 47 cm lång.

/Marcus

Ovanligt trögt med rudan just nu

Inatt blev det ett pass efter ruda. Vi var fyra personer som var iväg och skulle fiska. Dock lös rudan med sin frånvaro. Dom var inte äns framme vid näckrosorna och bökade som dom vanligtvis brukar göra. Frågan är om dom leker nu? Fick dock en sutare som kämpade på bra. En hanfisk som vägde 1310gr. Nya tag får det bli helt enkelt längre fram i Juli.

Sutaren är en otroligt stark fisk! Kolla bara in paddeln på denna!

Abborrfiske i 30 graders värme

Tidigare i morse blev det abborrfiske. Vi var iväg mellan 9.00 och 15.00. Visst var det strålande väder och abborren var i farten men det blev olidligt varmt idag. Vi varierade mycket med metoder. Allt från spinnfiske med poppers, vertikaljiggning, caroling-rigging osv. Det som gav mest abborre idag var carolina-rig med en ribster. Vi lura även ett par abborrar på poppers samt vertikaljiggning. Peter tog den största abborren idag på prick 600gr. Vi såg även en riktigt fin abborre var efter Peters popper men som vände innan den skulle hugga. Det blev ett par gäddor med. Bara småttingar men de bjöd på en bra fight! Annars var det mycket små abborre idag men det är kul när det hugger mycket.

Peter med dagens största abborre! Lurades på en liten shadjigg.

Gäddorna var i farten i det varma vädret.

Majoriteten av gäddorna flög rejält när de rusade iväg.

En lite lugnare gädda.

Årets första sutare!

Blev ett natt/morgon pass efter sutare i Letälven med Peter. När vi väl var igång med metet dröjde det ett tag innan vi fick första hugget. Strax efter 03.00 får jag på första hugget. Det drar till ordentligt och när den vänder sig i ytan ser jag att det är en fin sutare. Men tyvärr lossnade den vid första rusningen. Men dröjde inte länge tills jag fick chansen igen. Denna gång sitter fisken på bättre. Det blev årets första sutare för min del! Ingen jätte precis, vägde 1150gr. Peter hade på något finare precis efter jag landat min sutare men den lossna. Sen klev det på en braxen som kämpade rikigt bra. Runt 2 kg ungefär vilket är helt okej i Letälven. Sen blev det ett par hugg till men det blev ingen mer sutare. Peter fick en mört men det var det ända.

Sutare är riktigt fina fiskar!

Sista fisken för mig en braxen i helt okej storlek.