Pimpelfiske i Villingsberg under förmiddagen

Det blev ett pimpel pass i Villingsberg under förmiddagen. Började med Sörämten för att pimpla lite röding. Det dröjde inte länge innan jag hade landat första rödingen. Men sen var det riktigt trögt så jag beslöt mig för att byta sjö. Det fick bli Sävsjön istället. Framme vid Sävsjön började jag genast få mycket abborre. 10-20 st i varje hål blev det, vilket var lite störigt. Men sen får jag på något lite större. En amerikansk bäckröding som knappt var större än abborrarna jag fick. Sen small det på rejält i spöt. Nu hade jag på något mycket större. Fisken rusar ut med nästan all lina jag hade. Men jag lyckades pressa den tillräckligt så den inte skulle snärta av linan. Efter en bra stund får jag skymten av att det är en riktigt fin öring. När jag väl har landat den så väger jag den direkt. 1730 gram slutar vågen på. En av det största öringarna jag fått på området! Tappade även en mindre öring som slet sig hålet strax efter det. Sista fisken blev en riktigt pigg regnbåge som vägde 2250 gram. Den var ännu starkare än öringen och det tog sin tid innan jag lyckades landa den med. Sen blev det hemfärd när tre fiskar hade landats.

Det blev en röding i Sörämten innan jag drog iväg till Sävsjön.

Öringen drog på riktigt bra! Det är den största öringen jag landat i Villingsberg.

Det blev även en stadig regnbåge som även den bjöd på bra fight på min tunna 0.14 lina.

En väldigt liten amerikansk bäckröding lyckades jag få med. Den fick simma tillbaka.

Regnbågen var riktigt lila!

Abborrpass från isen

Idag blev det fiske efter abborre med Peter och Andreas. Vädret var ju tyvärr inte det bästa och det var riktigt trögt vid det första stället vi var på. Ett par små abborrar och några gärsar blev det där. Sen flyttade vi oss till en vik istället och där var fisket markant bättre. Vi fick fler abborrar där. Dock var storleken inget vidare. Lyckades få en lite grövre abborre på en liten ismetad abborre runt tre hekto. Sen på eftermiddagen tappade Peter en riktigt fin abborre som säkert låg runt 7-8 hekto.

En abborre som togs på en blå mormyska.

/Marcus

Pimpel efter regnbåge och röding

Idag åkte jag, farsan, brorsan och hans tjej upp och pimplade regnbåge och röding. Fisket var hyggligt bra idag men man tappade även en hel del. Huggen var oftast försiktiga och var svåra och kroka. Men det blev en del fina rödingar och farsan han drog mest regnbåge idag. Där den största nästan vägde 2.3 kg. Det blev även ett par mörtar runt tre hekto som bonus fiskar.

Det började bra med en fin röding på mormyska.

Olivia drillar sin första röding.

Dagens största röding togs på frilina med räka någon meter nedanför hålet. Vägde närmare kilot.

Frilina med räka och vippa med ålbjällra som nappindikator kan leverera bra med fisk ibland!

Farsan drillar en regnbåge.

Snart uppe på isen!

Olivia drillar även sin första regnbåge från isen.

Den var riktigt lila och med bra fenor.

Årets första fiskepass

Idag tog man sig an det första fiskepasset 2016. Det blev pimpel efter regnbåge och röding idag. Fisket var hyffsat men det var svårt att kroka dom försiktiga regnbågarna. Farsan lyckades ta den största regnbågen idag på 3.32 kg, den största rödingen låg kring kilot. Det var riktigt bra fart på regnbågarna idag. Det blev mest regnbåge idag men även ett par rödingar, några mörtar och en liten abborre. Mormyska agnat med räka var det som funkade bäst idag.

Farsan med dagens största regnbåge på 3.32 kg.

Det blev även ett par större mörtar som denna.

Kolla även in videon från dagens fiske här --> https://www.youtube.com/watch?v=lM1chZ6tcP0

Årets sista fiskepass

Igår blev det årets sista fiskepass. Det fisket la vi på Lobergstjärn i Karlsdal för att pimpla röding. Vi var fem stycken som var iväg och det blev totalt fem rödingar landade. Det var riktigt trögt fiske idag tills jag senare kollade in klippen jag spelade in med min undervattenskamera. Det var mycket röding precis under iskanten. De flesta rödingarna vi fick var gamla rödingar som varit i sjön ett tag. Mycket fina rödingar med röda bukar.
Prövade även på lite kikpimpel på grunt vatten efter abborre. Riktigt häftigt och se hur abborrarna närmar sig mormyskan från långt håll och sedan se på när dom närmar sig för att sedan hugga.

Den största rödingen jag fick idag som vägde runt 8 hekto.

Vackert röda med de vita fenkanterna!

Titta även in videon från undervattenskameran --> https://www.youtube.com/watch?v=CcJB8ipeROk