Mormyska pimpel i frivattnet

Farsan och jag åkte iväg för att pimpla lite Regnbåge nu innan isen försvinner. Direkt när vi kom till sjön började det hugga direkt. Farsan drar snabbt två Regnbågar och jag en båge. Sen är fisket riktigt segt. Otroligt många hugg i mellan skiktet idag och svår krokade var dom. Där det var 10 meter djupt så högg fisken allt från några cm under iskanten till 5 meter ner. Fiskade man av vid botten så blev det Abborre och Mört istället som nappade. Tappade en riktigt fin båge sent på eftermiddagen men släppte efter en stunds drillande..

Mormyskan jag körde med idag var, Orange Fluo med Gul Superglowlarv 5mm

Den fiskade väldigt bra!

Regnbåge på cirka 6-7 hg , Högg en meter nedanför iskanten.

Rejäla Mörtar kunde man få när man fiskade nära botten.

Det högg kopiöst med Abborre på denna mormyska idag!

/Marcus

Lite av mina mormyska prylar!

Gör ett litet inlägg med lite av de mormyska spön jag använder samt vilka mormyskor som funkat bäst för mig hitills denna vinter.

Ett riktigt bra mormyskaspö som jag främst använder till Regnbåge, Röding och Öring. "Benen" gör att man enkelt kan ha spöt på isen och det blir lätt att fiska av precis vid botten. Då jag har extra lång topp på det här spöt, brukar jag främst använda det här när det är riktigt trögt och fisken är svårtflörtad. Den är laddad med 50m 0.165 mm nylonlina.

Det här mormyskaspöt har jag haft mest nytta av i vinter. Ett VM-Myska spö som är lätt och funkar till det mesta. Allt från Abborre till ädelfisk. Laddad med 50m 0.148 nylonlina.

54 Mormyskor har jag i min ask. Flera uppläggningar med 3x 4x i samma färg ifall man skulle förlora någon när man fiskar. Dom flesta är köpta på http://mormyska.se/ .

Här är två av dom mormyskor som gett bäst med fisk i vinter.

1. Vit/Röd Glow (5 mm) Har funkat riktigt bra på eftermiddagen när det blivit lite mörkare ute. Har alltid med pannlampa så jag kan lysa på mormyskan så den lyser starkt i vattnet.

2. Orange Flue med Gul Superglowlarv (5 mm) Oprövad ännu men ska prövas i morgon! Bra färg och har bättre lysstyrka än den vita jag hade sen tidigare!

3. Ljusorange Droppe (4 mm) Har varit riktigt grym i vinter! Fjällröding,Öring,Regnbåge,Abborre även en Bröding (Hybrid) har jag tagit på denna. Ett måste i mormyska asken!

Ett eftermiddags pass på Sörämten

Idag åkte jag, Peter och farsan iväg till Sörämten för att pimpla lite röding på eftermiddagen. Fisket var något trögare än igår. Fick en ytterst liten Fjällröding som första fisk som fick gå tillbaks. Den andra var en Bröding i fin form! Sen på slutet av dagen lyckades jag få två Fjällrödingar innan vi åkte hemmåt. Samtliga fick fullpott alltså tre fiskar var! Farsan tappade även Regnbåge i hålet annars var det bara Fjällröding vi fick idag samt en Hybrid.

Det var länge sen man fick en Bröding! Brödingen är en hybrid mellan Vanlig Fjällröding och Amerikansk Bäckröding.

Närbild på Brödingen.

Blev fullpott även idag, Alla tagna på mormyska! Dessa blir perfekta för rökning!

Blir möjligen pimpel vid Fisklösen på Lördag! Får se.

Mormyska i Sörämten!

Blev en tur till Sörämten idag för att köra lite Mormyska i Sörämten nu när man fortfarande kan gå på isen. Fisket var riktigt trögt till en början. En Fjällröding och en Öring på förmiddagen, samt en hel del Abborre. Sen gick jag runt en stund och testa lite överallt för att hitta fisken. Hittade en fläck med mycket Fjällröding tillslut! Dock var det mycket små rödingar, Så man fick släppa tillbaka en del tills man fick en hyggligt stor att ta upp. 8 Rödingar fick jag sista timmen på det stället. 2 Rödingar på 5-6 hg som jag tog upp. Resten fick snabbt simma tillbaka igen.
Så jag fick med mig tre Fjällrödingar hem och den var en härlig pimpeltur med bra väder!

Mormyska toppen i arbete!

Den här mormyskan har funkat riktigt bra i Sörämten. Regnbåge, Öring , Fjällröding och Abborre har jag tagit på denna nu :)

En väldigt liten Öring som fick simma tillbaka igen. Var väldigt pigg och drog bra!

En av de större Fjällrödingarna denna dag.

Lite närbilder...

Öring

Fjällröding

Abborre

Vi får se vad nästa fisketur bjuder på!

Ismete i grått väder!

Idag åkte jag och brorsan iväg för att ismeta Gädda. Fisket var dock riktigt trögt.. Bara ett antal hugg på hela dagen. Jag lyckades inte få upp någon Gädda, Missa en i början sen var det dött hela dagen. Brorsan fick 4 Gäddor missade 2, Blir ett nytt försök på Söndag istället med levande agn istället. Extra effektivt på tröga dagar som denna.

Alla ismete spöna ute!

Brorsan tar dagens största Gädda! 3.5 kg / 81 cm

Sen blev det hemfärd..

Hoppas på fler och större Gäddor på Söndag!

Trögt pimpelfiske i Sörämten

Drog iväg till Sörämten idag för att pimpla lite röding. Vädret var blåsigt men knappast kallt. Runt 1+ , Fisket var idag riktigt trögt och det enda som funka för mig var Mormyska med 0.14 nylonlina med en 4mm volfram mormyska. Då lyckades jag iallafall ta 2 Fjällrödingar 1 Regnbåge samt 10 små abborrar. Regnbågen var nog det värsta jag tagit hittils på så lätt utrustning. Från ett litet pill hugg från att sen explodera och rusa iväg med nästan all lina jag hade på mormyskaspöt.. 10-15 minuter tog det med ihärdig fingertopp känsla för att kunna landa Regnbågen! Mormyska fisket är absolut det roligaste man kan göra när man pimplar!

Första Fjällrödingen som jag lirkade upp idag! Liten cirka 3-4 hg som fick simma snabbt tillbaks igen.

Sen blev det en på Blinkpirk! Lite större röding 6-7 hg

Regnbågen jag kämpade med i 10-15 minuter! Vägdes till prick 1.5 kg !

Den här färgen på mormyskan var det som gällde idag!

Även Sörämten's tusenbröder fattade tycke för den orangea mormyskan.

Nu blir det ismete på torsdag i kanske Degerfors bästa gäddvatten för tillfället.. Östersjön!