Lakmete

Det blev en kort tur idag efter lake med brorsan och Peter. Vi åkte ut med båten och började meta efter lake. Det var relativt trögt. Jocke tappar först en lake runt halvkilot och jag hade ett par hugg. Peter lyckades dock ta en lake över kilot innan vi drog hem på grund av det kalla vädret.

Peter med dagens ända lake som vägde 1190 gr.

Båtpimpel efter lake

Trots det trista och regniga vädret så fick det ändå bli ett pass efter lake ikväll. Vi var framme vid Letälven runt åtta tiden och började ta oss ut mot fiskeplatsen. Idag agnade vi krokarna med strömming samt löja. Det blir jag som tar första laken. En hygglig lake som precis passerade kilot. Nästan direkt efter får Peter på en lake. Som drar på riktigt bra. När vi landat den ser vi att den är större än den jag fick tidigare och så var också fallet. 1.8 kg vägdes laken in på. Sen efter en stund har Peter på ännu en lake. Även denna lake passerar ett kilo. Sista fisken som landas för kvällen får Peter. En lake strax över 1.6 kg. Peter även på en riktigt fin lake som gick riktigt tungt men som tyvärr släppte ganska fort. Inte omöjligt att det var en lake över 3 kg. Sen blev det en lång period utan hugg så då fick det bli hemfärd. Lakfisket var riktigt kul! Speciellt när man har närkontakt med spöt hela tiden och känner när dom är på och hugger!

Fick första laken som hade en vikt på 1010 gr.

Peter med dagens största lake på 1800 gr.

Peter med sin andra lake denna kväll. Vikt: 1150 gr.

Peter med den sista landade laken denna kväll på 1610 gr.

Ismete premiär

Idag blev det ismete efter gädda med Peter. Efter att ha värmt upp bilen under en längre tid kunde vi äntligen åka iväg. Vi var framme vid sjön runt halv nio och började lägga ut tre spön var. Det var segt i början och det hände inte mycket tills klockan slog tio. Får på en gädda som kämpar på bra. När vi landat den, vägs den till 3.62 kg. När jag precis har släppt i gäddan så hugger det på mitt andra spö. En gädda på 2.92 kg lyckas jag tillslut landa. Sen var det helt dött i cirka fyra timmar. Så efter två tiden åkte vi hem då inga tecken på förbättring märktes. Men det var riktigt kul att drilla gädda från isen igen!

Dagens största på 3.62 kg.

C & R av den mindre gäddan.

Peter körde hårt idag

Idag blev det fiske efter abborre. Jag och Peter drog iväg en sväng till en plats där en kompis hade fått bra med abborre och gös. Så vi tog med abborrprylarna. Det första som händer för Peter är att han drar på en riktigt stor fisk. Varken abborre eller gös. Efter några tunga rusningar så hade Peter landat en gädda på hela 6.6 kg! Rolig start på dagen. Efter drog vi många abborrar på carolina-rig. Peter fick en på 510 gr men annars var mest små abborre. Tappade dock en riktigt fin abborre när jag prövade en lite större jigg. Men den lossna tillslut. Vi blev även av med ett par jiggar både jag och Peter när gäddorna var framme. Sen mot eftermiddagen fick Peter på ännu en fin gädda som kämpade urstarkt! När vi landat den så var den ännu en maffig gädda men inte lika lång som den förra. 4.9 kg vägden den gäddan. Efter det dog huggen ut och det fick bli hemfärd.

Peter med dagens största gädda! 6.6 kg och 102 cm lång.

Dagens andra gädda för Peter. 4.9 kg och 92 cm lång.

Peter tar även dagens största abborre på 510 gr

Flugfiske från flytring

Jag och brorsan drog iväg tidigt idag för att flugfiska i lobergstjärn i Karlsdal. Det började rätt bra för Jocke som drog tre rödingar nästan direkt. Dock var rödingarna mycket små. Så en av dem fick gå tillbaka. Efter en stund hade även jag landat en liten röding. Man missade även en hel del hugg på morgontvisten. Sen efter en stund paddla jag lite närmare land bland vassen där det var väldigt grunt. Lyckades då lura en riktigt fin öring som troligen simmat i sjön ett tag. Sen drog vi upp till land för grilla lite innan det bar iväg till kviddtjärn för att försöka ta en sista fisk. Men det blev inget där förutom en tappad för Jocke som blev av med flugan i mothugget.

En fin fjällröding blev dagens första landade.

Riktigt vacker öring som togs grunt inne bland vassen.

Ett skeddrag fick jag upp idag i Kviddtjärn. Trist att folk inte följer reglerna...