Den svårflörtade Sutaren

Precis kommit hem från Kroppkärrsjön i Karlstad. Det blev bottenmete efter Sutare inatt och fisket var trögt denna gång. Men vi lyckades genomlida fiskepasset trots stora svärmar av myggor och en del missade hugg. Det blev 2 Sutare, 1 Sarv och 1 Mört på bottenmete. För egen del gick jag tomhänt medans Peter och Jocke båda tog varsin Sutare. Tur att jag tog med mig flugspöt och testade lite med torrt! Det blev Sarv efter sarv på Goddard Caddis. Så nu blev ännu en art fångad till Flymaster tävlingen.

Joakim tar nattens första Sutare! 1440 gram / 49 cm låg denna på!

Peter tog även han en Sutare! 1540 gram / 47 cm låg den på.

Han tog även en Sarv på 380 gram

Det blev massvis med Sarv på torrt. Är nu uppe i 9 arter i Flymaster tävlingen!

Nu ska jag sova!

Feedermete efter Mört

Det var tänkt att vi skulle feedermeta Braxen nere vid Letälven, Men när Braxarna lös med sin frånvaro och Mörten istället var på hugget så fick vi rikta in oss på det istället. Och det blev en del Mört. Många runt 250gr men det blev en lite större på 420gr och den var 33 cm lång. En bronsnål helt enkelt så det var väl kul. Tappade även en Gädda runt 3-4 kg som ville smaka på Mörtarna när vi vevade in dom.. Men den släppte tillslut. Den var även på en gång till innan vi drog hem.

Spöna ute på mäskplatsen!

Dagens första Mört, 200 gram

Nytt PB på Mört! 420 gram / 33 cm

En Gädda som har mumsat på en nyfångad Mört!

På fredag blir det förmodligen årets första pass efter Sutare. Det blir väldigt intressant!

Lite vertikaljiggning vid Letälven

Idag blev det vertikaljiggning i Letälven på eftermiddagen/kvällen. Strömmen var dock inte på idag så fisken var väldigt utspridd idag. Men det blev lite fisk ändå! Både Gädda, Abborre, Gös ja.. till och med Gärs högg på jigg idag. Fick en Abborre på 4.8 hekto som var det ända godkända idag. Men riktigt härligt väder var det!

Ja vad ska man säga, Det blev dubbelhugg på Gös och Gärs när vi vertikalade.

Största Abborren för idag på 480 gram på Svart/Grå Relaxjigg.

Lite kvällsmete vid Letälven

Vi drog iväg på en kvällstur vid Letälvsbron för att meta abborre med levande löja. Det var smock fullt med löja så det var inga problem att snabbt fylla hinken. Fisket var lite trögt men det blev lite fisk ändå. Totalt blev det fem gäddor och två abborrar. Gäddorna var som vanligt väldigt små. Peter lyckades ta två abborrar, En på kanske 200gram och en helt okej abborre på 620gram! Nu har jag beställt lite nya twintailjiggar i tre favorit färger. Då gäddorna och Letälvens förädiska botten har kostat mig flera stycken...

Peter med en mörk Abborre på 620 gram !

Det var dagens rapport.

/Marcus

Vertikaljiggning vid Letälven i varmt väder!

Jag och Peter drog iväg på eftermiddagen för att vertikaljigga vid Letälven. Idag var vädret otroligt varmt och det blåste inte så värst mycket. Vi drog iväg till favoritstället vid L-V och testade där. Rätt snabbt hugger det till i jiggen. Trodde först det var en Gädda men när jag ser att det är en riktigt fet och grov Abborre börjar adrenalinet strömma. Efter ett par långa rusningar kunde jag tillslut landa Abborren. 1580g stannade vågen på! Underbart! Sen en kvart senare hugger det till igen på min twintailjigg. Ännu en grov Abborre som är riktigt pigg och drar på bra! Kan tillslut landa den. 1260g stannar vågen på. När hände det senast? Två riktigt stora Abborrar på en kvart i Letälven? Bara Peter har lyckats med det tidigare men nu gick det vägen för mig! Fick mig även en Braxen på jigg som blev sista fisken för dagen. Emil som hängde med en stund på eftermiddagen hade något hugg och Peter missade några stycken. Annars blev det bara dessa fiskar.

Dagens största Abborre med en vikt på 1580 gram! Föll för en svart twintailjigg!

Alla stora Abborrar släpps såklart alltid tillbaka till sitt rätta element!

Denna högg inte långt efter den första Abborren, 1260 gram vägde denna fina Abborre! Föll för en Lila twintailjigg!

Abborren hade bråttom ner till vattnet!

Och här har vi en Braxen som tog klockrent på twintailjiggen!

Det var dagens rapport det!

Gäddfiske i Vänern

Blev en fisketur till Vänern idag med Jocke, Peter och Jimmy. Fiske efter gädda stod på menyn. Vi utgick från Kristinehamns båtramp och körde sen av till höger vid "skärgården" Fisket var en aningen segt, främst för att det var första gången man var där så det var  svårt att hitta Gäddorna. Det blev tillslut 10 landade gäddor 1 abborre och några tappade. Samtliga togs på Jerkbait,Trolling och på Vertikaljiggning.

Första Gäddan för mig med en vikt på 3.2 kg , Tog den på ett stort gummibete.

Peter drar en fin Abborre på vertikaljiggning. 760 gram vägde denna.

En Gädda på trolling som tog på en grönfärgad Zalt! 3.58 kg  vägde denna.

Catch & Release!

Peter tar dagens största Gädda på 3.82 kg

Och där går den tillbaks!

Det var dagens rapport från Vänern!

Flugfiske vid Kviddtjärn samt Trehörningen

Jag och farsan drog iväg tidigt idag för att flugfiska vid Karlsdal. Men det blev inte riktigt som vi hade tänkt oss när vi anlände till Kviddtjärn. För när vi kom till Kviddtjärn var det tre stycken nysvenskar där och spinnfiskade. Vi sa artigt till dom att man ej får fiska med spinn eller mete som dom gjorde där. Då börjar dom uppträda hotfullt så vi gick iväg för att undvika bråk och ringde direkt en tillsynningsman. Dom blev tagna på bargärning vid flugfiskesjön vid Fisklösen. Så hoppas det lär dom en läxa! ... Till fisket så gick inte det så bra för min del. Blev av med hela min fluglina som drogs av den vid backingen av en riktigt stor fisk. Om det inte var nog så knäckte jag mitt andra flugspö... Men det blev lite Regnbåge trots allt i Kviddtjärn. Fullpott blev det för oss ganska snabbt.
Sen åkte vi in till Karlskoga igen och köpte ny fluglina och nya fiskekort för att sedan åka iväg till Trehörningen i Villingsberg på eftermiddagen.
Trehörningen bjöd idag på riktigt riktigt roligt torrflugefiske efter Öring! Fick tre stycken Öringar på Europa-12an, Notera att jag använde storlek 20!! Riktigt små grejer alltså men det leverade mycket fin Öring.

En riktigt fin och stark Regnbåge från Kviddtjärn! Tog den på en Booby (Rosa/Vit)

Farsan drillar en fin Regnbåge!

Och här är den på väg att landas!

Farsan drillar ännu en fin Regnbåge!

Bra kondition på bågarna.

Sen efter vi hade käkat och köpt nya fiskekort, Drog vi iväg till min favorit sjö i Villingsberg!

Nylandad Öring på torrfluga!

Det blev tre riktigt fina Öringar på torrt! Största Öringen vägde 1.1 kg !

Gjorde även ett tappert försök för att fånga Elritsa till arttävlingen Flymaster! Men det blev endast Abborre som högg på min lilla haröra.

I morgon blir det gäddfiske med jerkbait i Vänern!

/Marcus

Artjakt med fluga nere vid Letälven

Har varit nere vid älven nu två dagar i streck. Har försökt få Gös på fluga men har hitills inte lyckats lura upp någon alls. Idag var jag nere över lunch och testade lite men inte ett hugg. Roger "Rögla" var också nere och jiggade och han lyckades ta en Gös och en liten Abborre. Snart tycker jag det ska hugga en Gös på fluga.. Svårt att komma åt dom nu när dom trycker mot botten i älven. Dom blir svåra att nå även med sjunklina på rullen!

Blev många kast idag!

Roger med en Gös runt 45cm tagen på jigg, Simmade kvickt tillbaka efter utsättning!

Blev en liten Abborre på streamer igår. Tyvärr har jag redan fått Abborre på fluga så jakten på Gösen fortsätter!

Kommande planerade fiskepass..

Fredag: Flugfiske i Kviddtjärn (Förmiddagen) Trehörningen (Eftermiddagen)
Lördag: Jerkbaitfiske i Vänern

Eftermiddagspass vid Möckeln/Letälven

Jag och Peter tog oss ett eftermiddagspass vid Möckeln och Letälven idag. Vi drog iväg till Kvarntorpsbäcken vid Möckeln. Gjorde ett försök för att få Mört på fluga till Flymaster tävlingen. Men det var inte en ända Mört i bäcken ännu så det blev lite vertikaljiggning utanför Stora Degernäs. Dock utan resultat. Så vi drog oss neråt mot Letälven då Roger hade fått mycket Abborre nere vid Lilla Världen. När vi kom dit var det som vanligt mycket Löja som vakade. Det blev totalt 10 Abborrar 2 Gäddor och 1 Gös. Alla togs på jigg. Tyvärr ingen större storlek på Abborrarna och Gäddorna. Gösen var knappt godkänd (45 cm). I morgon efter jobbet ska jag göra ett försök på kvällen vid älven för att försöka ta Gös på fluga.

Det blev lite Abborre, Men mycket smått!

En liten Letälvsgös!

Trögfiskat i Sälsjön

Jag, Peter och Jocke drog iväg till Sälsjön idag för att fiska Gädda. Fisket var dock inte lika bra som senast, 11 landade blev det iallafall med en topp på 2.6 kg. Vi prövade många olika ställen men det var bara en plats som vi fick fisk på idag. Annars var det en härlig dag på sjön med bra väder!

Buster Jerk Tånglake 2 riggad och klar!

Gädda som huggit på papegojan! 2.6 kg vägde denna och var dagens största.

Får se var man tar vägen härnäst.

/Marcus

Abborren har inte kommit igång ännu i Letälven

Jag och Peter drog ner vid två tiden för att flötmeta efter Abborre. Efter några få kast med kastnätet blev det några Löjor som vi kunde agna med. Det dröjde inte länge förens jag fick hugg. Tyvärr en liten Gädda och inte en Abborre. Får ännu en Gädda några minuter senare ännu mindre än den förra. Peter lyckas tillslut efter en timme få en lite större Gädda. Annars hade vi ingen kontakt med Abborre. Leken är säkerligen i fullgång.

Dagens första landade. En sargad liten Gädda.

Snipa i sitt esse. Synd att storleken på Gäddan i Letälven är så liten. Sällan man får fisk över 4 kg...