Sista oktober abborren

Tog mitt ett pass nere vid Letälven idag för att meta abborre. Ett kast med kastnätet och man hade tillräckligt med betesfisk för hela dagen. Det dröjde inte länge förens flötet långsamt gick ner. Mothugg och på sitter en fin fisk! När den närmar sig ytan ser jag att det är en riktigt fin abborre. Tyvärr precis innan håvningen så lossna den.. Riktigt surt då det här säkert var en abborre runt 1.5 kg. Tog en abborre en stund efter det på 540gr, en helt okej abborre. Sen blev det totalt 7 gäddor landade och flera hugg och ett par tappade! Jag ska pröva i morgon med. Dock lite tidigare denna gång. Hoppas på en abborre över kilot snart ska landas nu denna höst!

Dålig bild.. Men dagens enda landade abborre på 540 gram.

En av de 7 landade gäddorna detta pass.. Ett gissel när man vill ha fin abborre!

Svårkrokade abborrar!

Idag fick jag min leverans av nya jiggar samt jiggskallar. Så tog mig ett fiskepass nere vid Letälven för att pröva dom. När jag kom ner till fiskeplatsen så la jag märke till den höga vattennivån samt att det var riktigt strömt så det var lite problematiskt idag att köra med ul-spöt med de lätta jiggarna. Så jag fick fiska väldigt nära längs kanterna. Det blev en abborre på 420gr och en ungefär lika stor tappad. Hade även runt tio hugg som inte vill fastna. Prövade det mesta i betesboxen men det var bara den inköpta jiggen som funkade idag!

Buster Shad Räka Svart/Silver glittrig med en 3grs skalle. Gick riktigt fint i vattnet!

Det dröjde inte länge förens en abborre small på jiggen.

Krokades klockrent!

Vägdes till 420 gram. Sen fick den simma tillbaks igen!

Abborrmete i höstvädret

Jag och Peter drog ner nu på eftermiddagen till Letälven för att meta abborre. Vi fångade snabbt mycket löja så vi kunde dra igång fisket rätt snabbt efter klockan två. Det dröjer inte länge förens första hugget kommer. Ett typiskt abborrhugg som tyvärr lossnade. Kändes ganska hyffsad.. Sedan får Peter en pigg gädda som kämpar på bra. Strax när vi har landat gäddan dyker mitt flöte. På sitter en abborre som knappt vägde över 70gr men som lyckades ta en löja trots sin ringa storlek. Sista fisken får jag som är en helt okej abborre på 630gr. Peter hade ett sedan ett hugg innan vi beslöt oss för att dra hem.

Abborre på 630 gram.

C&R

Peter med en gädda på prick 2 kg.

Spinnfiske tur i Letälven

Jag och Peter drog ner till Letälven för att spinnfiska under eftermiddagen. Peter körde med jerkbaits & gummibeten medans jag körde på UL-spöt med mindre grejer. Det blev lite fisk för egen del medans Peter inte hade någon kontakt. Totalt blev det fyra gäddor och två abborrar för mig, Alla tagna på jointed shad rap som har funkat riktigt bra i älven nu på sistone. Gäddorna låg alla omkring halvkilot och största abborren låg runt 200-250gr. Men de bjöd på bra fight på UL-spöt så det var ändå roligt.

Första kastet och hugg direkt! En liten gädda som tog klockrent på vobblern.

Dagens största abborre.

Gäddorna bjöd upp på bra fight på dom lätta grejerna.

Sista gäddan landad innan vi gav upp.

/Marcus

Höstabborren har vaknat till!

Idag blev det ett pass nere vid Letälven efter abborre. Har nyligen inköpt ett UL-spö laddad med 0.08 Strike Wire. Vädret idag var typiskt för hösten. Blåsigt, mulet och lite kyligt. På första kastet krokar jag en abborre direkt på en liten svart/vit kopyto jigg. Sen fick två stycken fina abborrar på en liten jointed shad rap. Innan jag gick hem fick en till liten abborre på samma vobbler. Kul att abborren äntligen är på hugget! Så även en hel del abborre som jagade löja.

Dagens första abborre!

Dagens största! 510 gram. Kämpade på riktigt bra på UL-spöt!

Ännu en abborre. Denna på 430 gram.

Flugfiske i L. Havsjön

Farsan och hans kompis skulle iväg tidigt idag till Hökensås för att flugfiska i L. Havsjön. Följde självklart med då fisken är av prima kvalite där nere. Framme vid sjön så var det en del med fisk som aktivt tog fjädermyggspuppor. Men det var extremt svårt att få dom att vilja hugga idag.. Testade det mesta i flugasken, Black Ant, Goddard Caddis, Fjädermyggspuppa i olika storlekar, Myror i olika storlekar men inget ville dom ha. Lyckades dock landa en öring på den klassiska E-12an. En otroligt fin öring som simmat ett par år i sjön. Farsan och hans kompis lyckades ta två regnbågar var. Fenorna på fisken var helt felfria! Nötade även på några rödingar jag såg också men det var omöjligt att få dom att hugga. Men det var ett roligt fiske och ett härligt fint vatten att flugfiska i så man är nöjd med den öringen man fick!

L. Havsjön. Otroligt fin sjö!

Precis landat öringen!

Närbild under ytan i det kristallklara vattnet.

Rejäl skalle på denna öring!

Det simmade väldigt mycket abborre intill vadarna. För det mesta tusenbröder men då och då kom den in riktigt fina abborrar som på bilden!

Årets första Lake är bärgad

Jag och Peter gick ner till Letälvsbron för att bottenmeta lite ikväll. Vi hade med oss löja som bete och agnade fort på löjorna och sen var det bara att vänta. Kräftorna var snabbt på plats och började beta av löjorna bit för bit. Men tillslut lyckades Peter kroka en hygglig fisk. Som visade sig vara en Lake! Därmed var årets första Lake landad och den vägde 1.04 kg. Blev några små hugg också men dom vill inte fastna.

Peter med årets första Lake på 1040 gram

Det var kvällens rapport från Letälven!