När det oväntade händer

Jag och Peter drog ner till Letälven för att meta lite under kvällen. Började mäska lite med några mäskbollar och sen drog vi ut våra beten. Det blev ett par mörtar till att börja med. Sen fick Peter på en Braxen som han sedan landade. En liten bralle som snabbt fick simma tillbaks. När Peter hade gått hem stannade jag en stund. Och jag får på en hygglig fisk. En braxen tänkte jag.. Men när jag såg en i håven tänkte jag vafan! Det här är ju inte en braxen och det är inte en id. Det är en sarv!! En art som jag aldrig fångat eller hört att det ska finnas här i Letälven så det kom som en överrasking!

En hög och grov Sarv! 580 gram / 35 cm

En när bild för att konstantera att det är en Sarv som jag fångat!

Det var kvällens rapport!

Nattmete efter lindaren

Inatt åkte jag, Joakim och Emil iväg för att meta sutare. Redan efter några minuter fick Joakim på första fisken! Den bjöd på en bra fight men var lite problematisk då den lindade in sig i ett flertal näckrosor om och om igen. Men tillslut kunde vi landa den! En grov sutare som vägdes in på 1540gr. Nu till det spännande. Jag har hört rykten om att det finns ruda i sjön så jag metade väldigt nära land med endast en liten bit räka. Och efter ett tag kommer ett lyfthugg! Otroligt försiktigt men väldigt tydligt! Jag gör mothugg och på sitter något stort! Men den lossnar nästan direkt. Efter det har jag fyra identiska lyfthugg men jag lyckades in kroka någon av dom tyvärr. Men misstänker starkt att det var ruda som faktiskt högg. Det blev inga flera napp efter dom huggen och vi åkte hem vid fyra tiden på morgonen.

1540 gram / 43 cm Låg denna Sutare från Östersjön på!

Det var nattens rapport!

/Marcus

Två dagars fiske i Värmland!

I fredags på eftermiddagen åkte jag, Peter och Joakim upp till Värmland för att ännu en gång meta ruda! Den här gången stannade vi över helgen. Första passet blev blev väl sådär med utdelning. Började snabbt med att kroka en fin ruda och den landa vi ganska snabbt. 1350gr stannade vågen på. Nästa ruda tar Jocke och den väger 1280gr. Det började bra! Sen lite senare på natten runt två lyckas jag tangera mitt PB med 30gr! Denna vägde 1710gr och blev därmed mitt nya PB! Efter det missar vi ett par stycken rudor, jag drar även tre små sutare innan det var dags att dra upp tältet och sova tills lördagskvällen anlände. Sen när kvällen kom var det Joakim som drog första rudan. 1160gr låg den på. Sen dröjde det en stund tills det blev väldigt mörkt ute. Då får Peter på en riktigt fin ruda! Efter en stridig kamp lyckades vi landa den. 1920gr vägde den rudan och det var nytt PB och en ny Regga för Peter! Det dröjer inte länge innan han får på ännu en ruda! Denna var dock lite mindre men vägde fina 1380gr. Joakim tar sedan den sista rudan som vägdes in på fina 1650gr! Nytt PB för brorsan. Sen kom det in ett riktigt oväder med mängder med regn. Så vi fick avbryta fisket när det var som bäst tyvärr. Men men alla lyckades ta minst två fina rudor var och alla tog nytt PB!

1350 gram / 40 cm Fredag kvällens första ruda!

1280 gram / 38 cm Brorsan med sin första ruda över kilot!

1710 gram / 43.5 cm Mitt nya PB!

1160 gram / 38 cm Den minsta rudan detta pass men ack så fin!

1920 gram / 44 cm Peter dundrade på med nytt PB och ännu en Regga!

1380 gram / 39 cm Peter drog detta exemplar några få minuter efter sin stora!

1650 gram / 41 cm Joakim med sitt nya PB!

Det var en härlig helg med ett par fina landade rudor! Trots många tappade fiskar så är man rätt nöjd med dom vi lyckades kroka!

Några bilder på ett par små sutare som även dom dök upp ibland!

1500 gram / 48 cm En riktig kämpe!

1210 gram / 41 cm Riktigt starka fiskar på lätta grejer trots att dom inte var så stora!

1180 gram / 38 cm Även Peter fick en stridbar Sutare!

På återseende!

Trög metat nere vid Letälven

Igår drog jag ner till mitt lilla swim i Letälven för att försöka få sutare. Det misslyckades dock denna gång. Den enda fisken med storlek var en braxen på 1600gr. En välmatad braxen som käkat mycket med mäsk! Tappade även en mindre sutare som lossnade när den vände i ytan. Dock inte särskilt stor utan en fisk på 1-1.2 kg. Men det verkar som fisken har hittat in på swimet vilket är kul! Främst är det braxen och mört men även sutare!

Braxen på 1600 gram / 51 cm Mäskslukaren!

Det var nattens rapport från det lilla swimet i Letälven!

Trögt mete efter Ruda

Igår drog jag och Joakim iväg till Sävsjön i Villingsberg för att pröva lite nya flöten som vi beställt. Vi kom till sjön runt fem på eftermiddagen och fiskade till elva på kvällen. Dock var rudan inte alls på hugget idag som det i vanliga fall brukar vara där. Jag fick en typisk Sävsjö ruda på 770gr. Tappade en. Annars fick vi bara massa små abborrar som högg på våra räkor. Aja det får bli nya tag till helgen när det gäller rudan!

Det blev en Ruda på 770 gram / 35 cm

Det var gårdagens rapport!

Ett kort kvällspass i Letälven

Jag, Joakim och Peter drog ner till Letälven för att försöka få sutare. Men eftersom det bara blev en braxen samt några små mörtar så får den hamna i braxen kategorin. Men jag tappade något större i början som kan ha varit sutare men vi såg tyvärr inte vad det var. Bara att det blev en stor svallvåg efter den lossna. Sen fram mot kvällen kom det massa signalkräftor in på mäskplatsen så det var besvärligt att fiska så vi drog oss hem rätt tidigt. Jocke tappade även han något större som vi inte vet vad det var.

Det blev en Braxen på 1330 gram / 46 cm

Det var dagens rapport!

Nattmete efter Sutare

Inatt vid ett tiden beslöt jag mig för att flötmeta sutare nere vid Letälven. Var framme rätt snabbt vid fiskeplatsen och agnade på direkt. Det dröjde cirka en timme innan första hugget kom. Då lyckas jag kroka en fin fisk som kämpar på riktigt bra! Efter ett par rusningar så kunde jag håva den. En helt okej sutare som vägdes in på 1.5 kg och var 48 cm lång. Precis efter jag släppt i sutaren och lägger ut flötet så drar det iväg igen! Men tyvärr lyckades jag inte kroka den. Sen blir det en död period med några försiktiga napp. Sen runt 3 när det börjat ljusna börjar det hända saker vid näckrosorna. Det kommer långsamt små bubblor mot flötet och dom är på och nafsar hela tiden men dom vill inte ta ordentligt på räkan. Men tillslut lyckas jag kroka en sutare som tvär rusar in i näckrosorna och lindar in sig. Den släpper efter ett tag.. Var i samma storlek som den första runt 1.5 - 1.7 kg. Efter det har jag en hel del hugg men de vill inte fastna. Det slutar hugga runt 6 tiden så jag drog mig hem vid 6.30. Men det är kul att man äntligen har hittat sutaren i Letälven och nu vet man hur man ska fiska efter dom! Behövs bara lite känsligare utrustning så ska det nog gå bättre med krokningen!

Nyhåvad Sutare! Riktigt stark!

Resultat! 1500 gram / 48 cm

Det var nattens sutarpass!

Kvällsmete efter Braxen

Drog ner en sväng runt sju tiden igår för att försöka få en lite större Braxen. Hade rullat ett par mäsbollar innan av Hemp Lake. Började mäska på en plats där det endast var 5-6 dm djupt. Sen loda jag så sänket låg precis vid botten så var det bara att vänta. Mörten var den fisk som hittade in först. Det blev ett par små mörtar till att började med. Sen drog på en ytterst liten sutare som lossnade på vägen in mot håven. Efter ett par timmar ser jag att det börjar bubbla rejält där jag mäskat. Flötet dalar iväg långsamt och jag krokar fisken. Tyvärr lossnade den men det var nog en braxen. Några få minuter efter det händer samma sak men denna gång lyckas krokningen lite bättre och på sitter en liten braxen. Sen hände det inte mycket mer så jag drog mig hem runt elva tiden.

Ett litet dasslock på 750 gram / 40 cm

Det var gårdagens rapport det!

En tripp till Värmland

Igår vid fem på eftermiddagen åkte jag, Peter och Joakim upp till Igeltjärn i Deje för att meta ruda! Efter en lång bilfärd var vi äntligen framme vid vattnet. Vi var snabbt i med spöna och då var det bara att vänta in dom. Det blev lite små sarv till att börja med men ingen ruda inom synhåll. Dock såg vi mycket rörelser i näckrosorna som säkerligen var sutare som var simmade omkring och sökte föda mot kvällen. Och helt riktigt får Peter på en större fisk! Efter att ha rullat in sig i näckrosorna kan vi tillslut landa en liten sutare! Sen dröjde det inte länge tills Joakim fick på en lite större fisk! Även denna gång var det en sutare som hade tagit betet. Under natten blir det inte alls lika många hugg och timmarna går långsamt. Men mot gryningen mot fem tiden börjar det hända grejer. På mitt flöte är det på och pillar väldigt försiktigt och jag chansar med ett rejält mothugg. Och på sitter en rejäl fisk som tokrusar rakt ut mot sjön! När vi sedan ser den stora ryggfenan blir pulsen och adrenalinet på topp! Tillslut landar vi den första rudan, Och vilken kompakt och fin ruda det var! Den vägdes till 1680gr och var 44 cm lång och simmade långsamt iväg efter isättning. Sen efter ett antal minuter får Peter också ett försiktigt hugg och på sitter ännu en stor ruda! Även den tokrusar genom näckrosorna och tillslut kunde vi även landa den! Även denna ruda var 44 cm lång men den kändes tyngre än min. Och helt riktigt vägdes den sen till 1830gr och därmed fick Peter sin första Regg Ruda! Efter det missade även Joakim en ruda när han skulle göra mothugg.. Trist! Efter det hugget dog fisket ut och då åkte vi hem mot Degerfors igen.

Peter tar den första fisken. En liten Sutare på 1150 gram / 43 cm

Joakim tar en något större Sutare lite senare på 1250 gram / 42 cm

Där kom första Rudan upp! Nytt personbästa med en vikt på 1680 gram / 44 cm

Peter som lite senare tog dagens största fisk! En Ruda på 1830 gram / 44 cm Även nytt PB för honom och en regga!

Det var dagens Ruda rapport!

/Marcus

En kort fisketur vid Letälven!

Det blev en kort fisketur på ett par timmar nere vid Letälven med Peter. Vi körde mete med levande betesfisk i det varma vädret. Det blev ett par abborrar samt en gädda tillslut innan vi begav oss hemmåt för att käka.
Dagens största abborrar låg på 960gr och en mindre på prick 400gr. Samt ett par mindre!

En helt okej Abborre på 960 gram / 41 cm , Togs på en levande mört.

En lite mindre Abborre på 400 gram , Med en fin färgteckning!

Roligt popperfiske efter Abborre i Letälven

Idag kom Andreas på besök för att fiska abborre i Letälven. Så jag, Peter och Andreas åkte ut en sväng till Letälven för att köra lite popperfiske efter abborre. Fisket var inte riktigt på topp idag men det var inte heller dåligt! Det blev en hel del abborre på popper i varierande storlek, mycket smått men även en hel del i viktklassen 300gr till 500gr. Dagens största tog jag på 590gr. Vi lyckades även få ett trippelhugg när ett stim abborre jagade löja aktivt under en sekvens. Rikigt kul! Vi prövade även med jigg men det blev mest små abborre då.
Popperfiske är ju det absolut roligaste när man fiskar abborre här i älven även om det inte alltid ger de allra största abborrarna!

Dagens största Abborre på 590 gram

Andreas med en Abborre på popper i viktklassen 300-350 gram

Trippelhugg! Andreas med en Abborre runt 500 gram medans Peter och jag tog två mindre!

Mete efter Abborre i Letälven

Jag och Peter drog ner till Letälvsbron vid elva tiden för att meta abborre med levande betesfisk. Det högg rätt bra med abborre idag, speciellt på små mört. Flera runt 2-3 hekto och flera tappade som var riktigt fina! Lyckades tillslut ta en riktigt stark randig riddare som svepte i sig en liten mört. Den bjöd upp på riktigt bra kamp och tillslut landa vi den. Den var relativt lång men var något smal över buken. 1110gr stannade vågen på och längden mättes upp till 45 cm. En riktigt fin abborre! Peter tappade en abborre runt 7-8 hg som lossnade innan inhåvningen. Sen innan vi gick hem igen drog det på en hygglig abborre för mig men även den släppte.

1110 gram / 45 cm En härligt stark Abborre!

Den simmar sedan tillbaka där den hör hemma!

Blev flera i den här valören runt 2-3 hekto. Riktigt fina färger på dessa Abborrar!

Roger fick upp en Abborre igår på jigg. Lite sleten Abborre men vägde trots det 900 gram / 40 cm

Eftermiddagsfiske vid Letälven efter Abborre

Jag och Peter drog ner en sväng nu på eftermiddagen för att fiska lite abborre. Det blåste kraftigt i början men avtog sen mot kvällen. Jag testade på Dropshot/Mete med mask på feederspöt medans Peter körde med jigg. Det blev allt lite abborre, Peter tog den största idag på 990gr och 41 cm lång. Ynka 10gr ifrån kilot! Det blev även två mindre abborrar runt tre hekto samt några mindre.

Peter drog en Abborre rätt fort på cirka 3 hekto på jigg.

Tog en i samma storlek på mask.

Peter som nästan kom över kilosgränsen för iår! 990 gram / 41 cm låg denna Abborre på!

Några abborrpass i Letälven

Igår och idag har det blivit lite fiske efter abborre i Letälven. Igår körde vi från båt och fiskade aktivt med popper! Abborren var verkligen i farten och vi fick runt tjugo abborrar. Tappade även en fin på säkert sju-åtta hekto men den släppte tyvärr. Vi körde även med jigg och då fick blev det även en mindre gös och gädda.

Idag körde vi mete med levande betesfisk från letälvsbron. Det blev ett par abborrar där Peter tog den största på 320gr. Det verkar vara lite svårt just nu att lokalisera de riktigt stora abborrna runt kilot men det kommer nog tillslut. Vi avrundade kvällen med lite bottenmete efter gös. Det blev en för mig på 59cm annars var det mest småhugg och kräftor som var på betet.

En Abborre på popper som vägde runt tre-fyra hekto, Togs igår från båt.

Det blev en hygglig Gös sent på kvällen som mättes till 59 cm

Det var dagens och gårdagens rapport från Letälven.