Toppknutet mete i Orrtjärn!

Blev en lång tur till Orrtjärn idag. Tanken var att endast köra toppknutet mete med mask eftersom både öringen och regnbågen går riktigt nära land i just Orrtjärn. Iallafall gick nästan längst upp i viken och började meta där. Direkt så sjunker flötet och på sitter en fin fisk! Efter en stund kan jag se att det är en Regnbåge. 1160g vägden den och den gav mitt 6m långa spö en fin fajt! Sedan blev det som väntat en hel del tusenbröda abborrar som frossade i masken jag hade. Sedan drar det till rejält i spöt och jag märker att detta är en Regnbåge säkert över 2kg .. Men tyvärr så gick kroken! Snabbt på med ny krok och ner med flötet! Nu drar flötet sakta iväg åt sidan nästan lite mystiskt sakta. Jag gör mothugg och på sitter iallafall inte en Abborre utan något tyngre. Helt rätt! En liten Ruda hade hittat masken och gav på en liten kamp , den vägde 420gram och släpptes i direkt till sitt hemvatten! Efter Rudan så blir det kanske 20-30 abborrar som hugger på. Många Regnbågar som slet kroken idag. Jag har iallafall bestämt mig nu att jag bara ska köra Toppknutet i Orrtjärn ;)! Riktigt effektivt och sedan så har jag lyckats få , Regnbåge , Öring , Ruda och Abborre så det är kul med lite variation! Hur som helst så rekommenderas toppknutet mete i Orrtjärn!:)

Regnbågen på 1160g som sedan röktes för inte så länge sen! Gott!;)

Ruda 420g , Trevlig fisk!

Två fiskepass att nämna!

Första fiskepasset jag ska berätta lite om var i Sävsjön som ligger belägen nedanför Degerfors. Där jag och Peter tänkte testa på hur Sutarfisket var i sjön efter många rykten om att det ska finnas bra med Sutare där. Vi kom till sjön och såg att det fanns en hel del näckrosor i sjön och det var bra. Vi gick tills vi kom till en brygga som låg väldigt bra och där började vi fiska. Mycket små mört och abborre kom upp under kvällen men inte en enda Sutare. Inte ens lite småbubblor dök fram.. Så vi var där ett bra tag utan någon lycka med Sutarmetet tyvärr. ANdra passet var i Letälven idag då det blev lite jiggfiske efter Abborre. Peter kom inte med denna gång då han skulle plugga så jag fiskade lite en stund vid bron för att se om nån fisk var på hugget. På första kastet så hugger en liten Abborre på direkt som jag snabbt får upp. En pigg 2hgs Abborre. Sedan small det till ordentligt i spöt. Tung kändes den och den drog riktigt bra så tankarna övervägde att det var en Gädda. Men sedan såg tydligt att det var en Gös! Och väldigt fin så jag tog det försiktigt in till land där jag sedan kunde landa den. Riktigt fin Gös för att var här i Letälven där nästan all gös är under 45cm. Den här var 72cm och vägde 3.3kg. Väldigt nice Gös faktiskt!:) Sista fisken blev en pigg Gädda på 3.1kg som fick avsluta dagens fiske.

Så såg vårat Sutarställe ut!

En brasa är aldrig fel!

Svårt att ta bra bild med självutlösare men här är dagens Gös iallafall :)!

Som sagt svårt med att bild ;)..

Mete i Letälven

Igår blev det en kvällstur till Letälven för att meta lite. Jag åkte till en bra plats först medans Peter var och käka. Under tiden kom det en annan som fiska och berättade mycket intressant om fiske runtomkring. Iallafall så var utbudet på fisk idag inte så jätte stort. Jag körde med majs på bottenmetet och det högg snart på det. Mört på cirka 300gram kom upp. Det högg sedan på flötmetet och då fick jag min första Id i Letälven. Inte så stor men endå den första! Peter dök sedan upp och vi metade enda till 12 på kvällen. Det gick väl inte så värst bra.. Mycket mört i storleken 1-2 hg var det som kom upp. Jag funderar på att dra ner snart och köra på Bottenmetet samtidigt som jag tar med spinnspöt och jiggar lite!:)

En liten plutt Id some endå är rätt ovanlig här i Letälven!

Vi får se hur det går med fisket senare :) , Hej så länge!

Sutaren lyser med sin frånvaro!

Idag körde vi ett till pass i Svartån. Dock åkte vi lite senare denna gång för både Sutaren och Braxen är som mest aktiva på kvällen/natten. Det högg betydligt mindre idag än förra gången. Mer mört en Abborre faktiskt. Hur som helst försökte jag rikta in mig på Sutare idag med mina currymajs ;).. Dock blev det bara 2 Braxar som gav lite gung i spöt. Peter tog en Mört som sin största fisk idag. Jaja vi får fortsätta nöta!

Mört 210 gram , var Peter's största fisk idag!

Braxen 1280 gram var den största Braxen som kom upp idag! Den andra vägde 1.1 kg men ville inte vara med på bild.

Hej så länge!

Braxenmete i Svartån i Degerfors!

Igår kväll blev det ett pass efter Braxen i Svartån som ligger belägen mellan Ölen och Stor-Björken. Vi körde varsitt bottenmete och flötmete , Jag var snabb med att få ut grejerna i vattnet och det hugger direkt en Abborre. Jag hinner dra upp både Abborre , Mört och Löja innan Peter får i sina grejer i ån. Det är inga jätte fiskar vi får , Mest Abborre i tusenbröda storlek och lite större Mörtar kom upp. Ingen tydan på att någon Braxen heller var framme och försökte hugga. Peter iallafall tappade en fin fisk på Bottenmetet som släppte efter några sekunder tyvärr. Mörkret närmar sig allt mer och vi får nu bara Abborre i små format. Runt 11 när det mörknat , flötet syns inte då börjar Gärsen att hugga allt mer. Tillslut får Peter på en större fisk och den drar riktigt bra där den simmar ner för ån. Vi kunde tillslut landa fisken och det var en Braxen på nästan 2kg. Det var dagens enda brax som kom upp dock och vi åkte hem efter 12 då kylan blev för jobbig.

Peter's Braxen på 1900 gram !

Den simma lugnt tillbaka till sitt rätta element!