Trögt Rudamete i kallt väder

Blev en tur till Sävsjön idag för att meta ruda. Vädret var inte perfekt.. Ösregn och runt 10+ grader var det nästan hela förmiddagen. Bara några få abborrar lyckades jag ta på flötmetet. Sen efter lunch kom solen fram och då får jag på dagens första Ruda. Det blev en hel del med hugg idag.. Men det var otroligt försiktigt! Fick upp två och missade säkert runt sju-åtta rudor. Ruda och kallt väder går inte riktigt ihop men det var kul med så mycket hugg ändå trots frustrationen när man inte kroka dom ordentligt. Hade även på några regnbågar som jag inte lyckades kroka.

Flötet ligger ute och sänket är precis på botten. Bara att vänta!

De flesta abborrar är kolsvarta i Sävsjön. Detta exemplar bjöd på lite färg!

Dagens första Ruda. Den minsta jag tagit i Sävsjön men även den med bäst kondition! 610 gram / 29 cm

Och där får den simma tillbaks igen!

Tog en till Ruda innan jag drog mig hemmåt. 780 gram / 35 cm låg den på!

Det var dagens metepass!

Bottenmete i regnet

Blev ett fiskepass nere vid Letälven idag för att meta lite. Eftersom det inte har blivit någon sutare sent på kvällen och natten så bestämmde jag mig för att köra under dagen istället. Kanske är sutaren dagaktiv i Letälven?. Det regnade under hela eftermiddagen och det högg på rätt bra. Till en början blev det en del små mörtar på flötmetet på majs. Även en id lyckades jag lura upp till min förvåningen. Men tillslut högg det till rejält i feederspöt. Och jag drar mothugget hårt. På sitter en fin fisk! Den drar urstarkt och mina förväntingar höjdes. Tillslut ser jag att det är en Sutare! Äntligen har jag lyckats ta en Sutare från Letälven! Tappade även en till lite senare som var ännu större men den drog av nylontafsen mellan sänket och kroken... Surt! Innan jag gick hem så högg det på ännu en fin fisk! Drillade den några sekunder men som sedan lossnade. Om det var braxen eller sutare låter jag vara osagt.

Det blev en liten Id som första fisk idag. 310 gram / 28 cm låg denna lille plutt på.

Och där kom den! Min första Sutare i Letälven på 1710 gram / 51 cm . Riktigt härligt efter alla dessa turer!

Det var dagens rapport det!

Några fisketurer vid Letälven

Det har blivit några turer vid Letälven på senare dagar. Det har blivit en hel del med fisk men inte någon fisk av nämnbar storlek. För några dagar sen var vi ute i båten och körde efter Abborre. Peter tappade då en hygglig abborre under den turen runt 6-7 hekto. Annars var det mycket smått. Sen i förrgår körde vi flötmete med levande agn. Även det gav väldigt mycket fisk men tyvärr var det ingen storlek då heller. Abborrarna har legat i snitt på 100-200 gram vilket är lite fjuttigt när man vill de större riddarna i älven. Har även försökt lite med flugspöt med några extraförtyngda streamers. Fick då en helt okej abborre på 440gr. Annars bara smått. Idag/Igår blev det mete efter Sutare och Braxen men det visade sig vara otroligt svårt... Sex kräftor lyckades jag kroka... Så gav upp rätt snabbt då det inte gick att meta utan att kräftorna var i farten.

Den största flugfångade Abborren jag har tagit hittils! 440 gram , Simmar iväg långsamt efter c&r.

En Gös på 50 cm , Tog den iförrgår på levande löja!

Får hoppas på att det blir lite fisk av större valör framöver!

The Crucian Carp

Jag och Brorsan drog iväg till Sävsjön idag för att fiska lite. Jag metade efter ruda medans Jocke flugfiska efter regnbåge och öring. Det var lite segt med hugg idag från rudans håll. Huggen kom i korta perioder sen fick man vänta ett bra tag innan nästa huggperiod började. Flugfisket för Jocke var lite bättre! Han fick lite regnbåge samt en öring på fluga. Jag lyckades landa fem rudor, Där den största idag vägde 980gr. Att passera kilos gränsen bör inte vara omöjlig om det blir flera pass där framöver! Vädret var även skiftande idag. Från att vara soligt till att ösregna.

Dagens första Ruda! 800 gram / 37 cm låg denna på.

Den största Rudan jag fick idag! 980 gram / 40 cm

Dagens minsta, 700 gram / 34 cm

840 gram / 37 cm , Lite högre rygg på denna.

Den sista Rudan som landades innan vi begav oss hem. 740 gram / 35 cm

Här kommer lite bilder från Brorsans flugfiske också..

Jocke drillar en fin Regnbåge!

2.82 kg vägde den!

Han lyckades även ta en gammal Regnbåge som simmat ett tag i sjön! Bra fenor och fina färger!

Han lyckades även ta en Öring på fluga.

Det var dagens rapport!

Gäddmete i Letälven

Jag och Peter drog iväg på eftermiddagen igår för att köra flötmete efter gädda med stor mört. Vi började med att meta upp ett par stora mörter runt 200-300 gram. Sen började vi köra efter Gädda. Blev tyvärr ingen gädda idag men det blev faktiskt några dyk på både mitt och Peters flöte. Roger kom även han förbi en sväng vid letälvsbron för att jigga. Han lyckades ta en riktigt fin Sutare på jigg, det är det inte många som har lyckats med.

Sutaren som Roger precis har landat. En riktigt maffig paddel till stjärtfena!

2260 gram / 58 cm var denna Sutare's vikt och längd!

Om Sutaren tar på jigg så kanske man ska försökta rikta in sig på några metepass till veckan som kommer nu!

Det var dagens rapport från Letälven.

Flötmete efter Ruda

Igår drog jag och brorsan iväg till Sävsjön som ligger belägen i Villingsberg för att meta ruda. Visst fiskekort för 165:- för att meta ruda kan låta dyrt. Men Rudan värderar jag mycket högre som sportfisk än ny insläppta regnbågar. Vädret var väldigt blåsigt i västlig riktning. Det blev otroligt mycket små abborre till att börja med. Men sen efter en stund slutade abborren att hugga och då var det bara att vänta in rudorna. Flötet försvinner snabbt och på sitter en stor fisk! Ingen ruda dock utan en regnbåge som tagit på räkan. Och skoja inte om den drog på bra. En rusning på 20-30m rakt ut flera gånger gjorde den innan vi kunde landa den. Även Jocke fick sig en regnbåge som drog på ännu mer än vad min gjorde! Sen mot skymningen får vi lite ruda. Inga monster dock men dom var ändå väldigt fina och ingen låg under 700gram på fyra rudor. Vi fick sedan åkta hem för det var så otroligt mycket knott i luften att det knappt gick att andas.. Man får göra en brasa nästa gång!

En urstark Regnbåge på 1600 gram

Dagens första Ruda på 700 gram / 35 cm

Fick även den största Rudan denna tur på 780 gram / 36 cm !

Joakim får även han Ruda! Den här vägde 740 gram / 34 cm

Här tog han den sista Rudan innan vi åkte hem på  760 gram / 36 cm

Det var gårdagens rapport!

/Marcus

Art 10 och 11 fångade till Flymaster tävlingen!

Igår och idag har jag kört mycket med torrfluga men även också med extra förtyngda streamers. Igår tog jag en till art till arttävlingen! Det blev en Mört på Streaking Caddis och den blev därmed den tionde arten för mig till tävlingen.
Idag gjorde jag ett försök på att få Stäm på torrt. Efter några tappade så lyckades jag kroka på en Stäm som jag lyckades landa. Elva arter på fluga totalt är jag uppe i nu och det blir allt svårare att få nya här omkring. Gös och Braxen är dom som är kvar som man har bra chans på här i närvattnet Letälven att fånga. Försökte även på kvällen med några extra förtyngda streamers att försöka få just Gös eller Braxen men det blev bara Abborrar och Gärs...

Art nummer: 10 (Mört)

Art nummer: 11 (Stäm)

Abborrarna var förtjusta i just den här färgen Orange/Guldig liten streamer.

Även Abborren's lilla släkting tog på den lilla streamern.

Det var dagens rapport!

Abborrjakt i Letälven

Jag och Peter drog iväg med båten för att fiska abborre vid älva. Vädret var bra så man hade lite förhoppningar på bra fiske idag. Dock blev det inte så värst mycket. Det blev några abborrar, gös, gädda och braxen. Det är fjärde Braxen jag tar nu i Letälven på jigg! Den här brallen var även nytt personbästa så det var kul! Har aldrig fått en Braxen som kämpade så bra som den här gjorde! Peter tappade även en hygglig fisk på slutet. Om det var abborre/gös eller gädda såg vi inte.

Dagens största Abborre på 360 gram , Det var mycket smått idag.

Nytt PB på Braxen! På fina 3140 gram / 63.5 cm , Vertikaljiggning med en Gul twintailjigg föll detta dasslock för!

Det blev även en liten Gös på en Svart twintailjigg.

Det var dagens rapport från Letälven!

Nattmete nere vid Letälven

Efter några dagars arbete så blev det nattmete idag nere vid Letälven. Ett försök för att få Id som dock är svårt att lyckas med i Letälven. Jag började mäska med Idkung och sen började jag kasta ut mina feedrar. Räka som bete på ena spöt och majs på andra. Någon Id blev det tyvärr inte den här natten. Men en Braxen och mycket Mört blev det. Även Abborren var och jagade i ytan tidigt nu på morgonen.

Braxen på 1600 gram / 55 cm , Bjöd på lite fight trots allt!

Good Bye!

Det dröjde inte länge innan Mörtarna hittade in till mäskplatsen. Denna vägde 380 gram

Under en viss period fick man dubbelhugg hela tiden.

Jaja, Det var gött och meta lite en härlig sommarnatt!

Gårdagens fiske vid Letälven

Det blev en kvällsrunda i Letälven igår. Vi körde med båda Flötmete med levande löja och Spinnfiske med jigg,spinnare och popper. Det blev lite Gädda och Abborre. Rögla som kom förbi senare på kvällen lyckades ta en helt okej Gös. Annars såg vi några Abborrar som jagade aktivt i ytan efter Löja sent in på kvällen. Så om en till två veckor kan man nog börja köra med popper även dagtid!

Lite beten som fungerar riktigt bra på Abborre i Letälven!

Gäddan i Letälven är väldigt förtjust i jiggar! Speciellt i orangefärg!

En mörkfärgad Gädda som tog på levande löja.

Rögla som kom förbi på kvällen fick upp en helt okej Gös på 1520 gram / 60 cm

Det var gårdagens rapport!