Bottenmete efter Id!

Jag och brorsan åkte iväg till Karlskoga för att meta Id i Svartälven. Vi har en liten pärla i Svartälven där det går riktigt fin Id. Innan har Joakim fått en på 1.9 kg på det här stället. Och 2st på 7-8 hg. När vi kom fram såg vi 2 Idar som vakade nära vassen. I med spöna och så var det bara att vänta. Tillslut hugger det till rejält på mitt spö. När jag krokar fisken känner jag att det är en riktigt fin fisk. Dock visste jag inte om det var en Id eller Braxen. Den gick väldigt tungt och kämpa på bra. Snart var den nära ytan och vi kan se att det är en fin Id. Jocke håvar och vi kan fota och väga fisken. 2.12 kg vägde den och ett nytt PB för mig! Det blev ingen mer Id efter den. Jocke fick Abborre , Mört och Stäm. Här blir det flera turer till sommaren och förhoppingsvis kan man få en över 2.5 kg! :)

Riktigt fin Id på 2120gram.

Jocke med en lite ovanligare art. Stäm!

/Marcus

Kort pass vid Svartån efter Gädda.

Jag och brorsan drog ner till Svartån som går från Stor-Björken. Var soligt och lugnt. Blev en Gädda på 2kg på Jerkbait för Jocke och en väldigt liten snipa för mig.

Jocke med en liten Gädda på Jerkbait.

På lördag ska vi försöka fiska lite Id i Svartälven. Får se hur det går.

/Marcus

Årets första seriösa Sutarpass!

Igår eftermiddag drog jag iväg till Östersjön för att meta Sutare och eventuellt Ruda. Det var mycket vatten på mossen och vadarna var till stor hjälp då man skulle ta sig ut till sjön. Väl på plats så mäskade jag på det stället jag skulle meta på och sen var det igång. Genast börjar Mörten hugga för fullt. Tar även en Gädda på lyft-metoden som lurade mig rejält i tron om att det var en Sutare. Kvällen närmade sig och Mörten slutade hugga. Till höger om mäskplatsen ser jag hur en Sutare simmar in på 1dm djupt vatten och bökar runt. Det var säkert en fisk på 2-3 kg den såg verkligen rejäl ut ! Placerar betet där Sutaren bökar utan resultat. Den försvinner och kommer tillbaka på samma plats fyra gånger innan den försvinner helt. 01.30 krokar jag en Sutare! Efter en kort tids drilling så sätter den sig i ett gäng näckrosblad. Tappade fisken och kroken när jag skulle försöka få lös fisken men det gick inte så bra. Synd det var en fin Sutare...
Åkte hemåt vid 3 tiden då det började blåsa allt för kallt.

Fiskeplatsen! Åt höger där ni ser vass vara på väg upp , bökade Sutaren runt.

En liten Gädda på lyftmetoden.

Lysstav på flötet är ett måste om man ska fiska på natten!

Blir flera försök här i Östersjön då det finns väldigt fin Sutare i sjön!
Blir även något försök på fin Id i Svartälven till nästa helg!

Bottenmete i blåsväder

Jag , Andreas och Peter var ute och bottenmetade i Letälven idag. Det började bra med att Peter fick en fin Abborre. Jag fick även en Braxen kort där på. Det var en hel del hugg idag men de flesta fastnade inte. Men det blev trots lite fisk i form av Abborre , Mört , Braxen , Id , Gädda och Gärs. Den sistnämnda var en pina idag. Peter fick Gädda på mask kan jag berätta också!

Peter började starkt med en Abborre på 700gram.

Blev en pigg liten Braxen för mig! 800gram.

Var nära på att tangera mitt gamla Mört pb! 340gram vägde denna!

Peter avslutar med en Gädda på mask!

Var nog det sista bottenmete passet i Letälven med mask för detta år och det blev ett par fina fiskar!
Nu blir det Sutare/Ruda i Östersjön :)

/Marcus

Ett kort morgon pass i Letälven

Jag och Peter drog ner till älven en kort stund för att Bottenmeta innan jag började jobba. Det blev några Abborrar för Peter och en Gädda för mig. Peter tog en fin Abborre på 7.4 hg!

Peter med en grann Abborre på 740gram.

Blir ett längre pass i morgon! Hoppas på mer fisk då!

Fiske i skitväder!

Jag , Brorsan och Peter var idag nere vid Letälven för att försöka få Löja från letälvsbron. 7-9 Löjor fick vi på första kastet men sen blev det inga fler. Vi åkte ut med Peters båt och körde med levande löja. Peter fick efter en stund hugg och det visade sig var en liten Gös. Sen anlände skitvädret! Regn och blåst så vi for hemmåt och beställde en varsin Pizza istället. Det blev finare väder på eftermiddagen. Då gick vi ner till Letälven och bottenmeta med mask. Abborre och Mört blev det på den lilla stunden vi var där. Inte ett hugg på kvällen men det var trevligt och snacka lite med Jocke , Peter och Emil under huggtorkan..

Peter med en Gös på 840gram.

Abborre på blygsamma 280gram.

Årets första Mört för den delen med!

Skabbis på besök som vanligt!

Imorn blir det Bottenmete igen runt 8-9 tiden.

/Marcus

Ett kort förmiddags och eftermiddags pass

Blev två fiskepass idag kan man säga. Mellan 7-9 var jag nere vid Letälven och bottenmeta. Endast en liten Abborre och cirka 20 hugg (visa rätt rejäla). Beslöt mig för att åka in till Karlskoga och köpa in mer krok. Blev Kamasan St: 10 och St: 14. När jag var hemma igen så böt jag till St: 10 och åkte ner ännu en gång till Letälven. Mellan 13-16 så blev det 7 Abborrar och 1 Braxen. Hade även ett par idiot hugg som nästan drog spöt ner i älva...
Storleken på Abborren var inget att hurra för , tappa dock en hyffsad Abborre på kanske 5-6 hg nära bryggan.

Dagens största Abborre.. Ingen jätte. Alla Abborrar låg på 100-150gram.

En pigg Braxen på 640gram.

På torsdag eller fredag ska vi kolla om Löjan har kommit in i älven.

/Marcus

Mycket hugg men svårkrokade!

Det blev ett bottenmete pass i Letälven med Andreas idag. Vi började fiska vid 9 tiden och var snabbt ute med spöna. Andreas får en fin Abborre på 6.4 hg som första fisk. Efter stund tar han också en Braxen på 1.08kg. Inte långt där efter fick även jag en Braxen på 1.92 kg. Huggen fortsatte komma trots det blåsiga vädret. Dock var fisken väldigt svår att kroka och det blev gradvis sämre ju längre tiden gick. Andreas fick även en Id på eftermiddagen på 4.6hg. Sedan blev det bara små Abborre och Gärs så vi gick hemmåt. Men det var gött att vara ute och känna på lite fisk :)

Andreas tar sin första Abborre 2013 , 640gram vägde den!

Andreas med en Braxen på 1080gram.

Själv tog jag dagens största fisk. Braxen på 1920gram.

Andreas fick även en Id på 460gram , Rätt ovanligt att få i Letälven!

Nu blir att jobba natt! Höres!