En kväll vid den lilla tjärnen
Senast var jag iväg till en liten tjärn som är en av klubbens medlemssjöar. Där simmar det runt fina rudor. Nu kom jag iväg en varm och fin sommar kväll. Tidigare har jag varit här och spångat och rensat bort träd och grenar som fallit ner över stigen när man går ner till vattnet. Denna gång var det enbart för att meta efter rudorna. Rätt så fort så hade jag aktivitet vid swimmet. Bubblor som kom i omgångar och lite stötande i näckrosorna visade att rudorna var nära. Lyckades få tre fina rudor och så tappade jag två stycken så passet blev lyckat. Små bitar av räka var det jag körde med som bete. Den största rudan vägdes till 1828 gram. Dom två andra var i ungefär i samma längd men vägde lite lättare. Miljön kring den lilla tjärnen är fin. Omgiven av skog och tystnaden kring den är verkligen en upplevelse i sig. Det kommer att bli fler turer hit där andra swim också kommer få chansen. Har även hunnit med ett pass efter sutare där jag och Andreas har lagt några turer. Men det har visat sig vara svårt och känslan har varit att det kanske kan vara ruda där med. Eller så är sutarna helt enkelt otroligt försiktiga. Iallafall lyckades jag kroka en bättre fisk. Som kämpade på bra och gjorde några rusningar. Men något kändes inte rätt i spöt. In kommer en abborre på stadiga 40 cm. Tagen på en liten räkbit. Oväntat men roligt såklart. Rudan får ha fortsatt fokus i detta varma väder framöver. Sutare och sarven kommer det också fiskas efter när det passar.

Den största rudan som kom upp den kvällen. 1828 gram

Kvällens första ruda som vägde in på 1585 gram. Dom är ju fina dom kopparfärgade rudorna

Den sista rudan jag lyckades landa på 1626 gram. Med två fläckar på båda sidorna som gör den lätt att känna igen i framtiden

Det är inte det första man väntar sig långt inne i vassen där det är grunt när man riktar in sig på sutare. Men en kul bonus var det verkligen